SNMF: Scrisoare deschisa catre Presedinte, Premier, Ministerul Sanatatii, Senat si Camera Deputatilor
SNMF: Scrisoare deschisa catre Presedinte, Premier, Ministerul Sanatatii, Senat si Camera Deputatilor
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/snmf-scrisoare-deschisa-catre-presedinte-premier-ministerul-sanatatii-senat-si-camera-deputatilor/
Catre Cancelaria Presedintelui Romaniei
Catre Secretariatul General al Guvernului
Catre Ministrul Sanatatii
Catre Camera Deputatilor si Senatul Romaniei
Societatea Nationala de Medicina Familiei (SNMF), organizatie profesionala reprezentativa la nivel national a medicilor de familie prin intermediul celor 41 de organizatii judetene independente afiliate, cea mai mare societate profesionala din Romania prin cei 6500 de medici de familie, doreste sa va supuna atentiei urmatoarele aspecte, cu privire la proiectul de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 400/2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii si a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2014 – 2015 aflat in transparenta decizionala pe siteurile Ministerului Sanatatii si Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si la Nota de fundamentare ce insoteste proiectul pe siteul Ministerului Sanatatii, precum si la declaratiile publice ale reprezentantilor CNAS, MS si ale purtatorului de cuvant al Guvernului.
S-a afirmat ca exista un „monopol” al medicilor de familie in asistenta medicala
In realitate, NU poate fi vorba de monopol. Incheierea contractelor cabinetelor de medicina de familie cu casele de asigurari urmeaza un set de reguli stabilite de Ministerul Sanatatii. Comisiile care urmaresc respectarea acestor reguli in prezent au in componenta 2 reprezentanti ai Directiilor de Sanatate Publica, 2 reprezentanti ai Caselor Judetene de Asigurari de Sanatate, 1 reprezentant al Colegiului judetean al Medicilor si doar 2 reprezentanti ai medicilor de familie. Detalii in anexa 1.
S-a afirmat ca exista o „lacuna legislativa” care ar permite “vanzarea listelor de pacienti”
In realitate vanzarea praxisului este reglementata printr-o lege in vigoare din 2006. Este oare considerata aceasta lege este o lacuna legislativa? Preluarea praxisului este reglementata de Legea 95/ 2006 si Ordinul 1322/2006 , fiind o practica absolut normala in orice tara civilizata si este in cel mai bun interes al pacientilor. Detalii in anexa 2.
S-a afirmat ca o crestere a numarului de medici aflati in concurenta va duce la cresterea calitatii serviciilor
In realitate, nu se poate utiliza notiunea de concurenta cu aceeasi conotatie ca in mediile comerciale, deoarece sanatatea nu poate fi considerata o marfa. Este inacceptabil sa privim asistenta medicala ca pe o marfa comercializabila si nu ca pe un serviciu public. Aceeasi greseala s-a facut si cu farmaciile, iar acum platim acest lucru prin scandalul preturilor la medicamente. Detalii in anexa 3.
S-a afirmat ca medicii tineri nu pot intra in sistem
In realitate, cu exceptia marilor orase universitare (unde exista un surplus de medici), comisiile mixte au identificat peste 429 de localitati in care se pot deschide cabinete de medicina de familie, dar care raman neocupate pentru ca nu sunt in marile orase ci in orase mici si medii sau in rural. Va amintim ca anul trecut au intrat in rezidentiat doar 95 de medici pe specialitatea de medicina de familie, ca varsta medie in medicina de familie este de peste 50 de ani si ca, anual, pleaca mult mai multi medici de familie in Franta (vorbim de cei care au deja un praxis) decat produce sistemul. Detalii si harta in anexa 4.
S-a afirmat ca modificarile incluse in actualul proiect vor aduce “mai multe servicii in beneficiul pacientului”
In realitate, bugetul acordat medicinei de familie este fix. Cresterea numarului de servicii raportate duce doar la devalorizarea lor si la costuri inutile pentru pacient si medic. Mai mult, optiunea unui pacient pentru un anumit medic nu este ingradita (pacientul se poate muta la fiecare 6 luni de pe lista unui medic!). In plus, medicul este limitat la maximum 4 consultatii pe ora si la maximum 5-7 ore pe zi, reglementare impotriva intereselor pacientului. Detalii in anexa 5.
S-a afirmat ca nu exista dovezi privind falimentarea cabinetelor in absenta unui numar minim de pacienti
Nu exista cabinete medicale care sa aiba ca unica sursa de venituri activitatea de medicina familiei si sa poata supravietui cu mai putin de 800 de pacienti inscrisi decat daca sunt sustinuti de unul din marile lanturi de clinici medicale. Detalii in anexa 6.
Am incercat sa prezentam pe scurt datele care va sunt necesare pentru a fi corect informati si a lua deciziile corecte. In Anexe am prezentat in detaliu atat explicatii cat si date reci, tehnice, imagini pentru a ne argumenta pozitia. In plus prezentam scrisoarea unuia dintre miile de medici de familie care au emigrat in strainatate (Detalii in Anexa 7).
Anexa 8 prezinta costurile de functionare ale unui cabinet de medicina de familie si o analiza a bugetului alocat medicinei de familie. Includem un calcul care estimeaza cate cabinete noi ar putea fi finantate printr-o crestere a bugetului alocat asistentei medicale primare pana la un nivel comparativ cu celelate tari europene, de 10% din FNUASS, fara a fi afectate veniturile actuale ale cabinetelor existente.
Localitatile, comunele si satele unde cetatenii Romaniei nu au medic de familie sau sunt nevoiti sa se adreseze cu miile unui singur medic de familie existent sunt prezentate in Anexa 9.
Va punem la dispozitie o harta exacta realizata pe baza rapoartelor comisiilor mixte in anul 2014 – aceleasi comisii care urmeaza acum a fi desfiintate prin proiectul de modificare a Contractului-cadru.
Va rugam sa studiati aceasta documentatie menita sa va ajute in a va formula o opinie adecvata si a intelege ratiunea pentru care medicii de familie se opun acestor propuneri de modificari ale legislatiei si doresc sa traga un semnal de alarma cu privire la riscurile destructurarii retelei nationale actuale de asistenta medicala primara in grija careia se afla intreaga populatie a Romaniei.
Noi va asiguram ca suntem primii care intelegem necesitatea reglajelor fine in sistemul sanitar romanesc, in reglementarile Contractului-cadru si de aceea participam cu buna credinta la toate consultarile cu Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate la care suntem invitati.
De asemenea inaintam propuneri pentru majoritatea proiectelor legislative afisate in Transparenta decizionala. Suntem organizati, informati si s-ar putea sa deranjam.
De aceea atunci cand propunerile si argumentele noastre nu sunt auzite la acest nivel, va rugam sa acceptati invitatia noastra de mediere a acestor situatii.
Cu increderea ca veti dispune masurile reparatorii necesare, primiti, stimate domnule Presedinte, stimate domnule Prim Ministru, stimate domnule Ministru, stimati deputati, stimati senatori, expresia inaltei noastre consideratii.
Dr. Rodica Tanasescu
Presedinte SNMF
*IMPORTANT: Scrisoarea deschisa impreuna cu toate anexele, poate fi descarcata AICI.
1 Comentarii
Domnilor doctori aveti mare dreptate! Suntem condusi de politicieni corupti pana in maduva oaselor care au vandut tot ce se putea vinde si au reprezentat interesele strainilor in defavoarea romanilor. Pacat ca poporul roman nu reactioneaza.