EXCLUSIV! CNAS clarifica situatiile in care medicii pot deconta serviciile medicale fara cardul de sanatate
EXCLUSIV! CNAS clarifica situatiile in care medicii pot deconta serviciile medicale fara cardul de sanatate
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/exclusiv-cnas-clarifica-situatiile-in-care-medicii-pot-deconta-serviciile-medicale-fara-cardul-de-sanatate/
EXCLUSIV! In scopul unei informari cat mai corecte si la zi in legatura cu cel mai fierbinte subiect din domeniul sanatatii la acest moment, respectiv cardul de sanatate, formaremedicala.ro a adresat o serie de intrebari care vizeaza medicii de familie direct reprezentantilor CNAS.
CNAS prin biroul de presa ne raspunde:
“Referitor la solicitarea dvs. adresata CNAS si inregistrata cu numarul RAP 206/08.05.2015 va comunicam urmatoarele:
Va rugam sa specificati daca medicii pot acorda servicii de sanatate decontate in contract cu CNAS in urmatoarele situatii (consultatii programate, nu in regim de urgenta):
Conform actelor normative in vigoare, furnizorii de servicii medicale si farmaceutice au obligatia de a acorda servicii tuturor persoanelor asigurate, care vor fi validate cu cardul de sanatate, atunci cand pacientul il prezinta, sau in baza verificarii calitatii de asigurat prin intermediul aplicatiei instalate pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html
- Pacient cu cardul emis si activat care si-a uitat cardul acasa
Furnizorii vor verifica calitatea de asigurat prin intermediul aplicatiei instalate pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html si vor acorda servciile medicale necesare
1. Pacient cu cardul emis si activat, care si-a uitat insa PIN-ul
Pin-ul cardului poate fi schimbat ori de cate ori doreste asiguratul. Furnizorul de servicii medicale va aplica procedura de schimbare pin si va contacta helpdesk –ul sau centrul de asistenta din casa de asigurari cu care furnizorul de afla in relatie contractuala, pentru a cere asistenta. Ultimul pin activat va fi cel functional.
2. Pacient cu cardul emis, activat si blocat
Furnizorul de servicii medicale care constata blocarea cardului, va contacta Helpdesk-ul pentru asistenta sau centrul de asistenta al casei de asigurari cu care se afla in relatie contractuala. Furnizorul ii va acorda servciul in baza cardului sau a verificari calitatii de asigurat pe site-ul CNAS.
Cardul cu defectiuni tehnice nu poate fi activat, in aceasta situatie cardul duplicat va fi eliberat la cerere fara costuri suportate de asigurat.
In cazul deteriorarii cardului de sanatate, asiguratul va plati pentru eliberarea unui card duplicat. Costul de productie si distribuire este de 15,5 lei. Plata se face la casieria casei de asigurari. Daca se constata.
3. Pacient cu cardul emis si activat insa deteriorat si pe care cititorul nu il recunoaste
Furnizorul va acorda serviciul medical verificand calitatea de asigurat pe site-ul CNAS. Asiguratul va merge la casa de asigurari pentru a preda cardul deteriorat si va solicita emiterea unui alt card. Pana la primirea noului card, asiguratul va primi o adeverinta de inlocuire a cardului de sanatate.
4. Pacient asigurat (cf CNAS), cu cardul emis dar neridicat de la CNAS
Furnizorul va acorda serviciul medical verificand calitatea de asigurat pe site-ul CNAS. Cardul se va ridica de la casa de asigurari in evidenta careia se afla asiguratul sau de la medicul de familie.
5. Pacient asigurat (cf CNAS), cu cardul inca NEEMIS
Pentru persoanele carora nu li s-a emis cardul, situatie ce se poate verifica prin intermendiul aplicatiei instalate pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html, se vor acorda serviciile medicale corespunzatoare in baza calitatii de asigurat/neasigurat, dupa caz.
Mai adaugam ca, pentru eliberarea unei retete din farmacie, la ridicarea medicamentelor prescrise se va utiliza cardul de sanatate al asiguratului pe numele caruia s-a emis reteta sau cardul de sanatate al persoanei care ridica medicamentele. In cazul in care nu are card, persoana care ridica medicamentele va completa pe reteta datele de identitate si va semna de primire.
Rspunsul original primit de la CNAS poate fi vizualizat AICI
Autor: Adriana Pavel
9 Comentarii
De cate ori poti da cardul de sanatate pierdut?
Cred ca vorbim degeaba. Si in aceasta problema, dar si in altele, de fapt in toate, buna intentie nu exista, intrucit n-am auzit pe nimeni sa o inteleaga.Daca vrei sa compensezi una din deficientele sistemului-nu putine-si iti asumi consecinta,sistemul sanctioneaza neintirziat si,daca suporti sanctiunea, reprezentantii sistemului aplica un criteriu avansat in acelasi scop. De unde si de ce aceasta continua infruntare, cred ca stim toti.Pina la urma,sanctiunea pentru sistem va fi tocmai aplicarea deciziilor pe care el le-a emis, fara sa ne mai asumam nimic. Vedeti,nu se raspunde deloc la intrebarea cu serviciu fara card din lipsa de acoperire internet, iar calitatea de asigurat verificata pe site-ul CNAS, a fost de atitea ori gresita la cabinetul meu, incit am platit de m-am uscat.
Ce se intampla,am introdus datele in DES,cu cardul in cititor,am introdus serviciul medical,am eliberat reteta,bilet,etc.La sfarsit am constatat ca in DES apare semnat,apare numarul de card,dar la servicii….nu!!Mi se vor valida?Mi se vor imputa?
In acest caz trebuie validat serviciul in max.72 de ore. Pasii de urmat : modificare( la consultatia respectiva), consultatii, salvare. Fuctioneaza ( verificat de mine) fara a introduce cardul, in cazul acesta. Succes in activitate !
Raspunsurile celor de la CNAS ii fac a fi penali deoarece Legea 95 spune clar la Art 336 (3) Persoanele asigurate prevăzute la alin. (1) au obligaţia prezentării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate în vederea acordării serviciilor medicale de către furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate. Neprezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate conduce la acordarea acestor servicii numai contra cost, cu excepţia serviciilor prevăzute la art. 220. Ordinul comun MS/CNAS dat “Cardul european şi cardul naţional de asigurări sociale de sănătate” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările și completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care asiguraţii nu pot prezenta/utiliza cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.” este ilegal – un Ordin nu poate schimba o lege – si instiga le nerespectarea legii. Curtea de conturi vor verifica peste cativa ani serviciile decontate si le vor imputa furnizorilor: consultatii, retete, trimiteri.
INTREBARE:Cum verificam calitatea de asigurat sau daca s-a emis cardul si mai ales cum validam “pe loc” reteta si serviciul cand la domiciliu sau mai ales in cabinetul Punctului de lucru nu exista nici o forma de acoperire GSM,(conditie verificabila oficiala)??? E drept ca in cabinetul din comuna exista internet cu mici/mari intreruperi insa in sate aflate la cativa km de comuna nici vorba de asa ceva…si bineinteles nici spor de izolare pentru asa ceva pentru ca nu exista criteriu de punctare ptr.astfel de situatii desi ele exista si nu cred ca sunt “unicul caz de exceptie” din tara.
foarte succinta prezentare si clara, dupa cum recomanda si Einstein – parafrazez: cind explici ceva trebuie sa o faci cit mai simplu/ pe inteles, insa fara ca sa simplifici (pentru ca risti astfel sa nu fii inteles – n.m!)
Parerea mea este ca formularea intrebarii a lasat loc la “sucirea” raspunsurilor.
Cred ca era mai neechivoca intrebarea:
“Deconteaza CNAS serviciile efectuate de MF chiar daca nu sunt validate,din varii motive, de prezenta cardului in cititor in momentul acordarii serviciului ?”
Se mai putea adauga o indicatie ajutatoare:
“Va rugam raspundeti fie cu DA fie cu NU.”
CORECT! Dar cine sa puna intrebarea??? Reprezentantii MF dorm in papuci.