Angajatii aflati in somaj tehic sunt din nou asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate (CNAS)
Angajatii aflati in somaj tehic sunt din nou asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate (CNAS)
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/angajatii-aflati-in-somaj-tehic-sunt-din-nou-asigurati-in-sistemul-asigurarilor-sociale-de-sanatate-cnas/
Pentru a restabili calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru angajatii aflati in somaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate, CNAS anunta ca a solicitat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele cuprinse in listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele si perioadele in care aceste persoane au fost in somaj tehnic.
In baza acestor informatii oficiale, CNAS a operat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificarile necesare pentru ca salariatii care s-au aflat in somaj tehnic, dar care nu figurau in baza de date ca persoane asigurate in perioadele in care acestea au beneficiat de indemnizatia prevazuta la alin. (1) al art. XI din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, sa isi pastreze calitatea de asigurat, chiar daca aceasta indemnizatie a fost constituita ca obligatie de plata in Declaratia 112 la o data ulterioara, respectiv in luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020, anunta institutia intr-un comunicat de presa.
Potrivit sursei citate, prin aceasta procedura, a fost restabilita calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariati care au fost in somaj tehnic, dar pentru care Declaratia 112 nu a fost completata in conformitate cu reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020. Mai exista insa situatii in care angajatorul a declarat incetarea raporturilor de munca, prin completarea in Declaratia 112 a datei lichidarii raporturilor de munca. In aceste cazuri est necesara depunerea unei declaratii rectificative din care sa rezulte situatia reala a raporturilor de munca. Mentionam ca Declaratiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS in SIUI.
„Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate trebuiau repuse in drepturi. Am gasit o formula care sa ajute la acest demers, respectand reglementarile in vigoare, si multumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua sa rezolvam punctual toate situatiile in care persoanele ce indeplinesc conditiile necesare pentru a fi asigurat in sistemul de sanatate sa beneficieze de acest drept. Principala noastra misiune este de a veghea ca drepturile asiguratilor sa fie respectate si vom interveni ori de cate ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populatiei la asistenta medicala”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS, confrom comunicatului transmis, luni.
Pentru a evita astfel de situatii in viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectand reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
De asemenea, reprezentantii CNAS mai precizeaza ca este necesar ca angajatorii care vor beneficia de masurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creeaza posibilitatea amanarii platii taxelor pana la data de 25 octombrie 2020, sa completeze in Declaratia 112 constituirea lunara a obligatiei de plata, indiferent de data la care va fi efectuata efectiv plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.
Etichete: asigurati sistemul de sanatate, angajati somaj tehnic, asigurare medicala, cnas
Autor: Adriana Pavel
0 Comentarii