IT-istii nu vin pe salarii mici, iar platforma informatica de sanatate este veche de 20 de ani

IT-istii nu vin pe salarii mici, iar platforma informatica de sanatate este veche de 20 de ani
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/it-istii-nu-vin-pe-salarii-mici-iar-platforma-informatica-de-sanatate-este-veche-de-20-de-ani/
Resursa umana in domeniul IT la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate este una deficitara, pentru ca specialistii nu sunt motivati de salariile oferite si pleaca, a declarat, marti, presedinta CNAS, Valeria Herdea, la Comisia de specialitate din Camera Deputatilor.
“Orice problema de natura manageriala consista in trei lucruri: resursa umana, resursa materiala si resursa educationala. Dar resursa cea mai importanta e resursa umana pe care o ai sau nu o ai. Avem in acest moment oameni, dar oamenii din IT, stiti foarte bine, nu vin la salariile pe care le putem oferi noi. Asta este o realitate foarte serioasa. Oamenii castiga de 10 ori mai mult in domeniul IT decat putem oferi noi la Casa de Asigurari. S-au creat cinci astfel de posturi, doar doua s-au putut ocupa, pentru ca oamenii cu adevarat pregatiti nu au venit inspre noi, iar cei care au venit au inteles de abia dupa aceea care sunt particularitatile si unul a plecat dupa o saptamana, cand a vazut volumul de munca. Volumul de munca inseamna ca incepi in zori si termini noaptea, daca termini, si s-ar putea sa n-ai nici noapte”, a explicat presedinta CNAS la Comisia de IT si Tehnologia Informatiei din Camera Deputatilor, potrivit Agerpres.
Resursa materiala, a completat Herdea, a fost conditionata intotdeauna de alocarile bugetare.
“Se fac eforturi de a face planul anterior cu ce ai nevoie in acel an si bugetam lucrurile acestea. (…) Am trecut si prin perioada pandemica, inca din 2020 – 2021 s-a atras atentia asupra faptului ca acest sistem nu va functiona. Mentenatorii nostri ne atrag atentia, de asemenea, ca sistemul nu va functiona daca nu intervenim. Daca facem alocari bugetare nu inseamna ca si avem acei bani. A venit Ordonanta 107, de exemplu, in toamna, si ne-a oprit. Mai exista ceva. Daca nu vom avea modificari legislative in viitorii ani spre a simplifica, a debirocratiza modalitatea de achizitie, sa stiti ca si ceilalti presedinti care vor veni dupa mine vor avea aceeasi problema. Sase luni dureaza in SEAP sa ridic o solicitare si dupa sase luni vine ordonanta si spune ca nu mai poti sa faci achizitii. Am avut tot sprijinul pe care l-am putut avea. Am adus anul trecut 4 miliarde in plus la sistemul medical. Deci, nu se poate spune ca n-am fost sustinuti, dar am mers spre partea medicala”, a afirmat presedinta CNAS.
Presedinta CNAS a amintit ca platforma informatica a asigurarilor de sanatate – PIAS 1, fost initiata din 2002, este foarte veche, iar acum functioneaza cu intermitente. In acest an, disfunctionalitatile au devenit mult mai evidente.
“Am si anuntat in conformitate cu prevederile legale aceasta indisponibilitate si rand pe rand in data de 7 si in data de 12 am ridicat doua dintre masurile care vor permite furnizorilor sa poata sa transmita si sa inregistreze, de fapt, serviciile medicale. Suntem in scenariul in care chiar am avut parte de sprijin si, inclusiv, domnul premier, am vorbit cu dansul, ne sprijina, dar avem aceasta situatie si este corect si civilizat sa o prezentam in fata dumneavoastra. Suntem, practic, in scenariul in care se acorda asistenta medicala fiecarui cetatean care o solicita, in acest sens s-a luat legatura cu Casele judetene de asigurari de sanatate, cu furnizorii, cu reprezentantii furnizorilor, respectiv societati profesionale. Suntem intr-o perioada de mentenanta in care se fac testari, interventii pe aceasta platforma, inclusiv s-au anuntat perioade de indisponibilitate totala. Ce se intampla cu pacientul? (…) Pana la urma, masurile sunt importante. Deci, in primul rand, am securizat pentru fiecare dintre cei care sunt pe platforma pastrarea confidentialitatii datelor pe care le prelucram. Au fost convocate echipe interdisciplinare, lucram in acest moment cu echipe largite’, a mai precizat presedinta CNAS.
Platforma asigura in acest moment 42.000 de furnizori de servicii medicale.
“Echipa interna a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate supervizeaza permanent aceste lucrari. Toti specialistii sunt in permanenta legatura cu mentenatorii. Fiecare mentenator, la randul sau, este verificat. Dar, revin, sistemul este foarte, foarte vechi. Eu pot sa scot vinovat pe oricine, dar, atat timp cat sistemul meu este foarte vechi, va cadea din nou. Se vindeca si din nou apare disfunctionalitatea. Din pacate, cu asta ne luptam. Cel putin de la momentul in care mi-am preluat mandatul, din 16 ianuarie anul trecut. Suntem in aceasta lupta permanenta. Cred ca solutia este sa ajung in PIAS 2 cu acest sistem, asa greu cum merg, dar sa ajung sa implementez PIAS 2, ceea ce si fac oamenii mei. In momentul acesta, principala mea activitate este sa ma calez de un an si ceva pe supravietuirea cu acest sistem si nu neaparat pe pedepsire, atat timp cat in Casa de asigurari am o echipa care chiar lucreaza si sunt in situatia in care cautam oameni si, din pacate, nu este ofertant sa lucrezi in Casa de asigurari. Au fost, sa stiti, am organizat concursuri repetate pentru ocupare de posturi, au venit doi care s-au calificat si au trecut de primele probe si care, din pacate, nu au inteles foarte bine particularitatile sistemului, pentru ca sunt niste particularitati, este o functionare permanenta. Deci, credeti-ne ca incercam sa facem tot ce se poate si am cautat cele mai bune solutii pentru mentenanta”, a completat Herdea, potrivit sursei citate.
Etichete: platforma informatica de sanatate, PIAS, CNAS, IT CNAS, valeria herdea

Autor: Adriana Pavel
0 Comentarii