CNAS: Propuneri de solutionare a unor probleme din activitatea furnizorilor de servicii medicale
CNAS: Propuneri de solutionare a unor probleme din activitatea furnizorilor de servicii medicale
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/cnas-propuneri-de-solutionare-a-unor-probleme-din-activitatea-furnizorilor-de-servicii-medicale/
CNAS a prezentat, miercuri, ministrului Sanatatii, Florian Bodog, mai multe propuneri de solutionare a unor probleme semnalate de reprezentantii furnizorilor de servicii medicale si ai pacientilor, in scopul debirocratizarii si optimizarii activitatii in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, este in curs de finalizare un proiect de modificare a Legii 95/2006 care va redefini medicul prescriptor, in sensul ca responsabilitatea prescrierii de medicamente compensate pe baza de scrisoare medicala va reveni medicului care a elaborat schema terapeutica, in cazul in care reteta prescrisa respecta schema respectiva.
Totodata, vor fi revizuite si protocoalele terapeutice aprobate prin Ordinul MS/CNAS nr.1301/500/2008, in sensul largirii accesului pacientilor la tratamente, prin extinderea categoriilor de medici prescriptori pentru anumite medicamente.
Prin modificarile legislative mentionate se are in vedere si reglementarea situatiilor in care medicii de familie prescriu medicamente pe baza de scrisoare medicala pentru tratamente a caror initiere si continuare intra in obligatia medicilor din specialitatile clinice, conform protocoalelor terapeutice.
Totodata se va prevedea ca modificarile referitoare la calitatea/categoria de asigurat vor produce efecte de la data operarii acestora in platforma informatica PIAS, (cu exceptia celor referitoare la nastere si la deces), astfel incat prescriptiile si serviciile medicale acordate pe baza informatiilor din sistemul informatic sa nu mai fie imputate furnizorilor.
De asemenea, medicii nu vor mai transmite catre sistemul informatic al Dosarului Electronic de Sanatate datele medicale ale pacientilor care declara in scris ca din motive de constiinta sau religioase nu doresc ca aceste date sa fie stocate.
In proiectul Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in anul 2018 se introduc, de asemenea, o serie de prevederi de debirocratizare a activitatii furnizorilor de servicii medicale si de crestere a accesului asiguratilor la medicamente si servicii paraclinice finantate de CNAS.
Astfel, se renunta complet la documentele pe hartie in cadrul procesului de contractare a serviciilor medicale si se elimina obligatia furnizorilor de a mai completa formulare tipizate pe hartie in activitatea curenta, ceea ce in cazul medicilor va duce la cresterea timpului acordat efectiv consultarii pacientului.
Totodata, se renunta la restrictia ca farmacia sau furnizorul de servicii paraclinice caruia i se adreseaza asiguratul sa fie in contract cu aceeasi casa de sanatate ca si medicul care a eliberat reteta sau biletul de trimitere, ceea ce inseamna ca retetele si biletele de trimitere la analize vor putea fi onorate de orice farmacie, respectiv laborator de pe teritoriul tarii.
O alta noutate va fi ca in cazul in care medicul de familie nu va reusi sa-si gaseasca un inlocuitor pentru perioada plecarii in vacanta pacientii de pe lista lui se vor putea adresa cabinetelor de medicina din proximitate desemnate de medicul respectiv.
Perioada acordata unui medic de familie nou intrat in activitate sau nou venit intr-o localitate pentru a-si forma lista de pacienti va fi extinsa de la sase luni la un an.
De asemenea, vor fi revizuite criteriile de acordare a sporurilor pentru conditiile de activitate ale cabinetelor de medicina primara si de specialitate din ambulatoriu, prevazute in Ordinul MS/CNAS nr. 391/187/2015.
Biroul de presa CNAS
Autor: FormareMedicala.ro
1 Comentarii
“O alta noutate va fi ca in cazul in care medicul de familie nu va reusi sa-si gaseasca un inlocuitor pentru perioada plecarii in vacanta pacientii de pe lista lui se vor putea adresa cabinetelor de medicina din proximitate desemnate de medicul respectiv.”
CNAS face dovada încă odată că este complet străin de problemematica medicilor de familie și când spun complet mă gandesc la 100% din specificul acestei activități.
Justificare:
1) pentru ca pacienții să migreze de la un medic la altul în perioada de concediu, înseamna ca acel cabinet de proximitate să fie încărcat cu 35-40 de consultații peste cele 20 de bază plus cele neplătite, iar timpul fizic necesar medicului de proximitate depășește cu mult cele 7-8 ore din program ( 40 x 15 min + teren = 12 ore ). Medicii de familie au ajuns la epuizarea deținuților de la Auschwitz, Dachau fără concediu de mai bine de 6 ani de când casele județene nu asigură personal competent, calificat și cu toate condițiile de a înlocui un medic pe durata concediului. Ar trebui să existe o rezervă de 1/10 din numărul total de medici și asistente adică 1100 / 1800 la nivel național, aspect imposibil fără tăgadă.
OK cu tipărirea pe hârtie A4 a formularelor până acum tipizate pentru care se platea și se distribuiau cu rația pe 2-3 săptămâni.
Pacienții care doresc confidențialitatea datelor pun sub semnul întrebării însăși utilitatea sistemelor informatice și utilitatea bazelor de date. Ce medic are timp să asculte aberațiile debitate de fiecare pacient în acest aspect în loc să facă o evaluare a stării de sănătate. Pacienții să meargă la CNAS, în instanța pentru a impune astfel de pretenții care fac ca actul medical să devină un adevarat supliciu. Nu mai vorbesc aici de aceia care își ascund veniturile suplimentare și beneficiază de drepturi necuvenite pentru care CNAS execută silit / penalizează furnizorii de servicii, din conveniență. Contractul cadru a devenit Noul Cod Penal în asigurările de sănătate conținând eminamente sancțiuni și pedepse în locul unor decizii suple ușor de implementat pentru managementul actului medical, fără a-l împovăra.
Măsurile propuse sunt de o stupizenie ridicolă imposibil de aplicat, se bazează pe aplicații informatice (SIUI / DES) cvasi nefuncționale și care necesită infrastructură dezvoltată pentru transferul de date, posibilă doar în mediu urban.