E-learning-ul sau crearea unei comunitati educationale globale

01/07/2011

E-learning-ul sau crearea unei comunitati educationale globale

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/e-learning-ul-sau-crearea-unei-comunitati-educationale-globale/

Intr-o societate in continua schimbare, oamenii au nevoie de o pregatire continua, iar persoanele care sunt implicate in actul educational de o actualizare si o consolidare permanenta a cunostintelor asimilate. Cand ne raportam la profesia medicala, necesitatea actualizarii cunostintelor este una vitala. In acest context, noile tehnologii informationale au un rol important in organizarea informatiilor si a comunicarii, promovand noi modalitati de a invata, la indemana, cu economie de timp si resurse financiare. Competentele profesionale ale personalului medical pot fi dobandite si prin intermediul e-learning-ul, care nu presupune doar mai multe resurse de invatare, dar permite totodata si conectarea cu o comunitate educationala globala.

Conform studiilor realizate in 2010 la cererea Consiliului de Acreditare al activitatilor EMC (ACCME SUA), durata efectiva a cursurilor online de educatie medicala continua a crescut surprinzator in ultimii ani, ajungandu-se de la 16,800 ore (2002) la 57,900 ore (2008). Mai mult chiar, rapoartele anuale ale acestui Consiliu arata si o crestere a numarului medicilor care opteaza pentru e-learning ca metoda de actualizare a informatiilor din domeniu – de la aproximativ 305,000 participanti (2002) a ajuns la la peste 4,365,000 (2008) .

De asemenea, analize recente releva faptul ca participarea la activitati online de formare profesionala conduce nu doar la imbunatatirea competentelor si cunostintelor medicale, ci, implicit, si la perfectionarea deciziilor de practica medicala . In articolele de specialitate care vorbesc despre eficacitatea e-learning-ului in educatia medicala se accentueaza necesitatea dezvoltarii unei infrastructuri adecvate care sa sustina dezvoltarea acestei metode. Desi e-learning-ul nu este considerat o modalitate de inlocuire treptata a activitatilor clasice de invatare, in diverse contexte educationale medicale acesta este privit ca o metoda inovativa, revolutionara, care faciliteaza individualizarea procesului educational (adaptive learning) si intareste caracterul colaborativ al acestuia.

Numeroase cercetari realizate la nivel international subliniaza avantajele e-learning-ului in contextul profesiei medicale: incepand cu economii de costuri de pana la 50% si continuand cu relevarea gradului crescut de satisfactie al absolventilor (in urma studiilor de perceptie efectuate) ca urmare a accesului rapid, navigarii simple, interactivitatii si interfatei prietenoase. Desi in cazul tuturor acestor cercetari sunt aduse in discutie si modalitatile traditionale de educatie, subiectii considera e-learning-ul a fi complementar, si nu substitutiv al acestora.

Mai mult chiar, in SUA a fost adusa in discutie introducerea e-learning-ului in cadrul curriculei universitare medicale existente, ca solutie de sine statatoare in vederea actualizarii si extinderii programei educationale.  In contextul extinderii utilizarii metodelor online de educatie medicala si a frecventei crescute de participare la astfel de activitati de formare profesionala, putem vorbi de un trend crescator la nivel international cunoscut de e-learning. Pana in 2016 se estimeaza ca medicii vor obtine via internet aproximativ 50% din necesarul de credite.

Vorbind despre obtinerea online de credite EMC, vorbim de fapt despre perfectionarea profesionala in cadrul unui mediu flexibil de invatare, adaptat si imbunatatit continuu, sustinut pe 3 piloni: invatare, asimilare (de informatii noi sau reactualizarea informatiilor) si aplicare. Educatia medicala continua reprezinta, practic, o foma de acreditare a competentelor profesionale ale medicilor. Posibilitatea obtinerii creditelor EMC prin participarea la congrese, seminarii, abonarea la publicatii medicale, publicarea articolelor medicale in reviste de specialitate, sustinerea examenelor de grad profesional este acum completata cu varianta acumularii acestor credite prin intermediul cursurilor online.

Acest tip de invatamant este centrat pe necesitatile diferite ale cursantilor (in cazul de fata medicii de familie), permitandu-le sa-si aleaga continutul si uneltele corespunzatoare diferitelor lor interese. In acest sens, noutatea si utilitatea aduse de platforma www.formaremedicala.ro, lansata de SNMF, sunt de necontestat. Misiunea acesteia este de a oferi suport medicilor de familie in efortul lor de a acorda pacientilor ingrijire de cea mai buna calitate, bazata pe informatii bogate si de actualitate in domeniul medical. Avantajele pe care acest portal le presupune se refera in principal la flexibilitate, interactivitate si rapiditatea accesului la informatii in vederea obtinerii creditelor EMC. Cursantul are posibilitatea de a accelera sau incetini ritmul parcurgerii materialelor si de a-si alege momentul in care doreste sa acceseze cursurile.

Intr-o lume educationala care se schimba rapid, www.formaremedicala.ro se doreste a fi un instrument util pentru medicii de familie in relatia cu pacientii si in vederea cresterea implicarii si a colaborarii dintre medicii de familie si medicii de alte specialitati. Importanta acordata e-learning-ului la nivel european, ca metoda de perfectionare profesionala medicala continua, indica tendinta de conturare a unei comunitati educationale globale, un spatiu de comunicare intre specialisti, practicieni, cercetatori si lideri de opinie in domeniul medical.

autor

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri medicale: