Formaremedicala.ro sau despre interactivitate si flexibilitate in perfectionarea profesionala continua

13/05/2011

Formaremedicala.ro sau despre interactivitate si flexibilitate in perfectionarea profesionala continua

Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/formaremedicala-ro-sau-despre-interactivitate-si-flexibilitate-in-perfectionarea-profesionala-continua/

Prin natura profesiei sale, medicul de familie detine un rol esential in cadrul sistemului medical, pentru indeplinirea caruia are nevoie de un anumit sprijin. Acest sprijin se poate concretiza usor si firesc prin cresterea implicarii si a colaborarii dintre medicii de familie si medicii de alte specialitati. Tocmai pentru ca vorbim de o profesie in care fiecare minut poate fi vital, metodele de perfectionare profesionala continua trebuie sa fie la indemana, fara a-si pierde totusi complexitatea. Metoda E-learning poate fi usor tradusa prin flexibilitate si adaptabilitate la o societate in continua schimbare, in care apar necunoscute in domeniul medicinei de la o zi la alta , necunoscute care necesita in primul rand o rezolvare teoretica, continuata apoi in practica.

Pana acum, modalitatea cel mai frecvent folosita pentru a putea fi informat despre noutatile din lumea medicala era participarea la conferinte (in interiorul localitatii sau in alte orase) sau abonarea la publicatiile de specialitate. Acestea din urma ofera periodic, si nu imediat, informatiile de specialitate cautate. Astfel, perfectionarea profesionala, care trebuie sa fie si continua, este o adevarata provocare din punct de vedere al consumului de timp si energie.

Metoda E-Learning face referire la invatarea online, fara intalnirea fata in fata intre cursant si formator.
Propunerea pe care e-learning-ul, si implicit portalul www.formaremedicala.ro, o face medicilor de familie se refera la largirea continua a ariei competentelor profesionale printr-o serie de lectii interactive. Unul dintre avantajele majore se refera fara indoiala la economia de resurse de timp si financiare – printr-o simpla conectare la internet, de oriunde s-ar afla (acasa, la cabinet, in orice judet) si in orice moment al zilei, medicul de familie beneficiaza de acces gratuit, direct si rapid la acest instrument dedicat perfectionarii sale profesionale. Este important sa nu uitam faptul ca toate acestea au ca finalitate o mai buna si rapida evaluare si tratare a pacientului.

E-learning-ul reprezinta modalitatea cea mai eficienta de sprijinire a medicului de familie in relatia complexa pe care trebuie sa o dezvolte si sa o mentina cu fiecare dintre pacientii sai. Astfel, metoda E-Learning se dovedeste a fi o solutie la indemana pentru adaptarea la cele mai recente descoperiri pentru ca, in acest fel, medicul sa-si poata derula activitatea profesionala in mod eficient si corect. Statisticile arata ca timpul de studiu petrecut online de profesionistii din domeniul medical a crescut extrem de mult in ultimii ani la nivel international. Potrivit studiilor realizate in 2010 cu privire la acest mod de invatare [1] , care citeaza datele oferite de Consiliul de Acreditare al activitatilor EMC (ACCME), in S.U.A. spre exemplu, numarul orelor de studiu petrecute pe internet pentru obtinerea de credite EMC s-a triplat in numai 6 ani, numarul medicilor care au participat la activitati online de formare profesionala crescand de 10 ori in aceeasi perioada [2]. Mai mult decat atat, conform celor mai recente statistici pe aceasta tema, perfectionarea profesionala si obtinerea online de credite EMC isi vor mentine trendul crescator la nivel international. Pana in 2016 se estimeaza ca medicii vor obtine, via internet, aproximativ jumatate din necesarul de credite [3].

Revenind la situatia din Romania, portalul www.formaremedicala.ro a fost lansat tocmai pentru a raspunde acestei nevoi de continua actualizare a cunostintelor profesionale. Este necesar sa aducem in discutie faptul ca, in mediul online din Romania, accesul la informatie al medicilor poate fi de cele mai multe ori conditionat de achitarea diferitelor taxe de participare. Cu toate acestea, in Romania, inainte de lansarea platformei www.formaremedicala.ro nu a a existat un portal dedicat care sa raspunda nevoilor de informare continua si de perfectionare profesionala ale medicilor de familie.

Formaremedicala.ro pune la dispozitie mai multe sectiuni utile medicilor: stiri medicale, sectiune care le permite acestora sa fie la curent cu noutatile din domeniu. Sectiunea este impartita in 4 alte categorii de stiri – „Educational” „Stiri medicale” „Interviuri” si „Noutati”, toate la un click distanta. “Cursuri” este o alta sectiune care se bucura de o mare popularitate si apreciere din partea medicilor absolventi – feedback-ul primit de la acestia permite o continua imbunatatire a portalului ca instrument de perfectionare profesionala si mentinerea acestuia la standarde inalte. Fiecare medic de familie interesat poate intra pe www.formaremedicala.ro si isi poate crea gratuit un cont, pe baza caruia va putea accesa cursurile disponibile. Prin crearea contului, medicul va primi un nume de utilizator si o parola, pe care le va introduce apoi pentru a se putea inregistra si pentru a avea acces la cursuri. Creditele EMC pot fi obtinute in urma parcurgerii modulului de curs si a promovarii examenelor online existente la finalul fiecarui curs in parte.

Pana la sfarsitul anului, calendarul de cursuri al Formaremedicala.ro se va imbogati cu lectii din 3 arii de patologie – respirator (cu BPOC – 18 lectii si astm – 12 lectii), dermatologie (cu acnee – 8 lectii si herpes – 12 lectii) si urologie (cu hipertofia benigna de prostata – 16 lectii) , acoperind aspecte legate de arii de specialitate foarte variate si foarte importante pentru medicii de familie din Romania.

Primul curs din aria de patologie, bronhopneumopatia obstructiva cronica, cunoaste o incidenta in crestere si un impact puternic asupra starii de sanatate a pacientilor romani. Cele 6 lectii cuprinse in acest prim curs isi propun sa ofere informatii clare si actuale, prezentate intr-o maniera interactiva, referitoare la anatomia si fiziologia aparatului respirator, definirea corecta si complexa a acestei afectiuni si a factorilor de risc in declansarea si intretinerea acestei patologii. Pentru acestea sunt necesare 12 ore de studiu, cu recomandarea ca aceste ore sa fie distribuite in 6 sedinte, astfel incat fiecare lectie sa fie abordata pe parcursul unei singure sedinte. Acest prim curs ofera 10 credite EMC medicilor care il parcurg si promoveaza examenul existent la final.

Cel de-al doilea curs disponibil pe site-ul formaremedicala.ro se refera la fiziopatologie si diagnostic BPOC si este alcatuit din 4 lectii. Obiectivul acestuia este de a le prezenta medicilor de familie aspecte esentiale de fiziopatologie, modul in care actioneaza factorii de risc, precum si modificarile patologice la nivel celular intalnite in cadrul acestei afectiuni. Cursul pune in prim plan, de asemenea, aspecte practice de diagnostic, extrem de folositoare pentru identificarea pacientilor intr-un stadiu precoce de boala, permitand apoi o monitorizare eficienta a bolnavului depistat. La final, abolventii primesc 8 credite EMC.

In privinta autorilor acestor cursuri, vorbim de specialisti cu acreditare la Colegiul Medicilor din Romania, medici cu activitate academica bogata, avand statut de formatori, dar si multa experienta practica. Formatorii cursurilor din aria patologiei respiratorii sunt: Prof Alexandru Bogdan (Presedintele Comisiei de Pneumologie din Ministerul Sanatatii), Dr. Dragos Bumbacea (medic primar pneumolog la Institutul de Pneumologie Marius Nasta din Bucuresti si sef de lucrari la Catedra de Pneumoftiziologie, din cadrul UMF Carol Davila, Bucuresti), Dr. Ioana Daciana Toma (medic primar medicina de familie in cadrul CMI si Instructor formator in medicina de familie) si Dr. Miftode Razvan Florentin (doctor cu experienta si Formator in Medicina de Familie, fiind instructor formator in programul “Matra Teaching” si participant in programul EPA).

Managementul pacientului cu BPOC, al treilea curs ce urmeaza sa fie pus la dispozitie pe formaremedicala.ro, face referire la managementul farmacologic si nonfarmacologic al pacientului cu BPOC. Acest curs isi propune sa faca o prezentare ampla si a dispozitivelor inhalatorii. Toate aceste teme le permit medicilor de familie sa inteleaga importanta reducerii factorilor de risc, precum si modalitatea in care pot interveni decisiv in educatia unui pacient cu BPOC.

Toate cursurile disponibile pe formaremedicala.ro urmaresc asadar sa ofere medicilor de familie formare medicala gratuita, interactiva, prin acces internet, cu continut educational bogat, venit din partea unor formatori cu experienta si cu recunoastere internationala. Investind in perfectionarea profesionala medicala si asigurand o buna colaborare intre medicii de familie si medicii specialisti investim de fapt in cea mai buna ingrijire medicala posibila pentru pacientii romani.

————–

[1] Linda Casebeer, Jennifer Brown, Nancy Roepke, Cyndi Grimes, Blake Henson, Ryan Palmore, U Shanette Granstaff and Gregory D Salinas, “Evidence-based choices of physicians: a comparative analysis of physicians participating in Internet CME and non-participants”, publicat pe BMC Medical Education  (www.biomedcentral.com), 10 iunie 2010.

[2] Idem.

[3] potrivit Journal of Continuing Education in the Health Professionsions, martie 2010, citat de www.education-portal.com.

autor

0 Comentarii

Postati un comentariu
Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj.

Cele mai noi stiri medicale: