Medicii, îngrijoraţi de pacienţii dezinformaţi în Era Internetului
Medicii, îngrijoraţi de pacienţii dezinformaţi în Era Internetului
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/medicii-se-ingrijoreaza-din-cauza-pacientilor-dezinformati-in-era-internetului/
Internetul pune la dispoziţia pacienţilor informaţii solide despre sănătate dar doua studii noi arată că pacienţii se aventurează în teritorii ce le depăşesc capacitatea de înţelegere.
Într-un sondaj efectuat de Wolters Kluwer Health, 78% din medici au spus că lipsa de timp este una din cele mai întâlnite probleme în comunicarea medic – pacient. Cea de a doua mare problemă, citată de 53% din medici, este pacientul dezinformat.
Sondajul a aruncat mai multă lumină asupra rolului jucat de Internet, atât ca personaj pozitiv cât şi negativ, în domeniul sănătăţii. Pew Reaserch Center raportează că 78% din adulţii americani utilizează internetul şi că 83% din aceştia caută şi informaţii legate de sănătate.
Totuşi valoarea informaţiilor găsite este discutabilă. Deşi 53% din medicii chestionaţi au răspuns că accesul pacienţilor la informaţii medicale a îmbunătăţit experienţa consultaţiei, unul din cinci a afirmat că acest acces uşurat a fost cu efecte negative, ducând la dezinformare şi autodiagnostic incorect.
Un aspect similar a fost relevat într-un studiu prezentat de cercetători de la Cleveland Clinic Foundation la întâlnirea anuală a American College of Gastroenterology. Cercetătorii au analizat cele mai vizionate 100 filme despre bolile inflamatorii intestinale aflate pe YouTube şi au evaluat calitatea lor educaţională ca fiind proastă.
„Clinicienii şi pacienţii lor trebuie să fie conştienţi de informaţiile greşite plasate de alţi pacienţi sau, în particular, de companiile farmaceutice. Acestea din urmă postează adeseori filme ce îi arată că vin în ajutorul pacienţilor când de fapt e reclamă mascată! Aceste surse nu sunt transparente!” a spus dr. Saurabh Mukewar, într-un comunicat de presă al American College of Gastroenterology.
„Internetul şi siteurile de socializare nu vor dispare – YouTube este o platformă puternică de popularizare, de prezentare şi de recepţionare a informaţiilor despre sănătate. Dar furnizorii de servicii de sănătate şi societăţile profesionale trebuie să furnizeze materiale educaţionale eficiente şi în număr mai mare, utilizând aceste unelte puternice, pentru a preveni apariţia informaţiilor greşite” a încheiat dr. Mukewar.
Autor: Adrian Grom
0 Comentarii