Medicina centrata pe pacient – schimbari dificile pentru medici si pacienti
Medicina centrata pe pacient – schimbari dificile pentru medici si pacienti
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/medicina-centrata-pe-pacient-schimbari-dificile-pentru-medici-si-pacienti/
Lider inovator care a luptat pentru imbunatatirea calitatiii serviciilor medicale, dr. Paul Grundy, Global Director, Healthcare Transformation, IBM, a fost prezent la Conferinta Nationala de Medicina Familiei 2013 pentru a sustine o prezentare pe tema conceptului PCMH – medicina centrata pe pacient. Domnia sa a avut amabilitatea sa ne acorde un interviu pe aceasta tema.
FormareMedicala.ro: Cu siguranta a fost vorba de o schimbare majora in perceptia pacientilor in ceea ce priveste medicul de familie. Acestia s-au adresat intotdeauna altor specialisti, corect? Adica rolul medicului de familie nu era atat de important inaintea proiectului PCMH aplicat in Statele Unite.
Dr. Paul Grundy: Da, rolul medicului de familie a fost marginalizat. Si acum este mult mai bine, acolo unde pacientii stiu ca pot comunica cu medicul. Ii pot trimite e-mailuri, pot discuta cu acesta.
FormareMedicala.ro: Dar au fost dispusi sa faca asta? Era nevoie sa se construiasca increderea pacientului in medicul de familie? Cum ati reusit sa faceti asta?
Dr. Paul Grundy: Da, am fost foarte isteti, nu am impus pacientului sa se adreseze medicului de familie ca o obligatie. Nu am impus nimic. Ce am spus, a fost ca daca merg la medicul de familie, serviciile sunt gratuite. Daca merg la medicul ORL pentru un rosu in gat, ii va costa 1850 $ din buzunarul propriu, asa ca daca doresc sa mearga, sunt liberi sa o faca, dar noi nu vom plati nimic!
Si daca pacientii se adreseaza totusi unui specialist ORL dupa ce au fost vazuti de medicul de familie, daca acesta nu a identificat o problema care sa justifice trimiterea catre aceasta specialitate, pacientii vor plati tot suma de 1850 $ din buzunarul propriu. De ce? Pentru ca ne dorim ca medicul de familie sa rezolve toate cazurile in sfera sa de compententa, ceea ce estimam ca reprezinta cca 95% din totalitatea cazurilor.
FormareMedicala.ro: Dar medicul de familie este pregatit sa isi asume rolul acesta? Are pregatirea necesara?
Dr. Paul Grundy: Vrem ca fiecare dintre ei sa dea randament maxim, asa ca dintr-o data medicul de familie trebuie sa faca numai doua lucruri cu timpul sau: dilema diagnosticelor dificile si relationarea. Au o echipa care face restul pentru ei. Administrarea medicamentelor, coordonarea planului de ingrijire, urmarirea bolilor, educatia pacientilor, pregatirea, toate acestea se fac de catre altcineva din echipa, care primeste mai putini bani decat doctorul.
Apropos, doctorul nici nu scrie la calculator, asta o face altcineva care e platit cu aproximativ 12 $ pe ora in loc de 160 $ pe ora. Asadar, este vorba despre o abordare de echipa. Deci administratorul medical preia pacientul, nu exista camera de asteptare, il duce intr-o camera unde i se fac toate controalele preliminare si cand doctorul intra, asistenta ia loc la calculator si incepe sa scrie. Doctorul vorbeste cu pacientul, conversatie normala, iar asistenta scrie. Asadar medicul nu mai este nevoit sa scrie, ceea ce elimina un timp de asteptare, o problema pentru medic, care pare ca nu se concentreaza asupra pacientului atunci cand scrie la calculator.
FormareMedicala.ro: Si toate aceste persoane care tasteaza la calculator existau si inainte? Aceste asistente?
Dr. Paul Grundy: Nici macar nu sunt asistente medicale, sunt infirmiere.
FormareMedicala.ro: Cati medici din Statele Unite au fost pregatiti profesional, aveau cunostintele medicale si manageriale pentru a se adapta la PCMH?
Dr. Paul Grundy: Am descoperit ceva important in cadrul proiectului finantat de Departamentul de Medicina de Familie, numit „Proiectul de Demonstratie Nationala”, care a fost primul din cele 32 de astfel de proiecte din cadrul initiativei „Viitorul medicinii de familie”. Am descoperit ca este nevoie in medie de 12-15 ani sa migreze de la sistemul vechi la cel adaptat conceptului de medicina centrata pe pacient, deci este vorba de o calatorie. In Michigan deja avem 4-5 ani de istorie a acestui concept si avem cei mai buni medici de familie, cei mai ambitiosi, cei care au depus cel mai mult efort. Eu ii vad ca fiind deja la o treime din drumul propus de noi.
FormareMedicala.ro: Acesti medici sunt si proprii manageri ai cabinetelor lor? In Romania medicul plateste toti angajatii si ar considera ca venitul sau scade atunci cand angajeaza toate aceste persoane pentru a se ocupa de pacient. In Romania ar fi nevoie de mult mai multi bani alocati medicinii de familie pentru a pune in practica acest concept.
Dr. Paul Grundy: Am descoperit ca implementarea acestui model de fapt nu implica nicio crestere neta de costuri, se economisesc peste 9% din banii investiti in sanatate. Tot ce este necesar sa facem este sa transferam banii de la paturile de spital catre plata serviciilor din asistenta medicala primara. Acest lucru nu se poate realiza sau e foarte greu de realizat fara schimbarea oamenilor.
Ceea ce am mai descoperit in implementarea acestui model este ca medicii au devenit mult mai eficienti, nu numai ca au incasat mai multi bani fiind platiti in mod diferit, dar au castigat si din faptul ca si-au utilizat personalul in mod diferit. Am constatat ca atunci cand medicii nu se concentrau decat pe diagnosticare si pe relationare, nu mai erau atat de preocupati de stocul de manusi de diagnosticare, nu mai tastau la calculator, atunci au devenit mai eficienti, au putut sa aiba mai multa grija de pacienti, au putut sa vada mai multe, sa faca mai multe. Asta inseamna lucrul in echipa.
Nota redactiei: Aceasta este a treia parte dintr-o serie de 3 interviuri acordate portalului FormareMedicala.ro de catre dr. Paul Grundy, Global Director, Healthcare Transformation, IBM, pe tema “Medicina Cnetrata pe Pacient”.
Prima parte a interviului poate fi accesata aici.
A doua parte a interviului poate fi accesata aici.
Autor: Dorina Pirau
0 Comentarii