Memoriu SNMF: Romania – o tara fara asistenta medicala primara?
Memoriu SNMF: Romania – o tara fara asistenta medicala primara?
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/memoriu-snmf-romania-o-tara-fara-asistenta-medicala-primara/
Societatea Nationala de Medicina Familiei (SNMF) a depus un memoriu la Guvernul Romaniei, in atentie ministrului Sanatatii, Sorina Pintea, numit “Romania – o tara fara asistenta medicala primara?”, semnat de presedintele organizatiei, Dr. Dina Mergeani:
“ Este laudabil ca, prin noua lege a salarizarii, s-a reparat nedreptatea fata de o parte insemnata a medicilor si asistentilor medicali. Este regretabil insa ca aceasta masura nu i-a inclus pe toti medicii si asistentii medicali care lucreaza in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
In strategia nationala de sanatate 2014-2020, la capitolul finantare, inca din 2014 s-a recunoscut ca fiind o greseala existenta unei subfinantari a asistentei medicale primare fata de alte sectoare ale sistemului de sanatate. Aceasta subfinantare s-a accentuat si mai mult dupa aplicarea noii legi a salarizarii unitare chiar daca in Programul de Guvernare 2018-2020 este prevazut: ” Viziunea principala a programului Guvernului “in domeniul sanatatii este construita in jurui cetateanului (pacientului) si nu a sistemului medical, scopul final fiind acela ca serviciile de sanatate sa fie cat mai aproape de cetatean (pacient).”
Cu toate ca medicina de familie reprezinta componenta din asistenta medicala care intruneste cel mai bine conditia “sa fie cat mai aproape de cetatean (pacient)”, procentul alocat asistentei medicale primare in Romania a scazut de la 8.4 % Ia 5.8 %, in conditiile in care in restul statelor europene se aloca asistentei medicale primare in medie 13 % din fondurile ce revin sanatatii. In prezent, procentul impus asistentei medicale primare este in mod cert unul de ruinare, care va duce la inchiderea multor cabinete de medicina de familie si la desfiintarea asistentei medicale primare in Romania.
In prezent, venitul brut al unui medic scolar sau al unui medic angajat din ambulatoriul integrat al spitalelor este mai mare decat intregul venit al unui cabinet de medicina de familie.
De mentionat faptul ca din venitul cabinetului trebuie acoperite atat cheltuielile de functionare ale acestuia cat si veniturile brute ale unui asistent medical si ale medicului de familie.
Mentionam si ca venitul unui medic de familie este de acelasi ordin de marime cu venitul personalului cu pregatire medie al unei case judetene de asigurari de sanatate sau de la Ministerul Sanatatii. Pentru acest venit, in afara faptului ca presteaza servicii medicale, medicul de familie are, in plus, atributii si responsabilitati de manager al cabinetului pe care medicii angajati ai institutiior sanitare de stat nu le au, asa cum nu le are niciunul dintre angajatii cu pregatire medie ai institutiilor mentionate.
Desi sunt organizate ca unitati medicale private, cabinetele de medicina de familie au contracte cu casele de asigurari de sanatate si au tarife si volume impuse la serviciile medicale platite din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS).
Ca urmare, in cabinetele de medicina de familie, la fel ca si in ambulatoriul de specialitate privat, medicii si asistentii medicali isi desfasoara activitatea in cadrul sistemului public de sanatate si trebuie sa aiba un venit similar celorlalti medici si asistenti medicali care realizeaza servicii medicale in acelasi sistem public de sanatate, respectiv venituri similare colegilor din sistemul bugetar prespitalicesc asa cum sunt ambulatoriile integrate ale spitalelor in conditiile in care atat serviciile unitatilor sanitare de stat cat si ale celor private aflate in relatie contractuala cu casele judetene de asigurari de sanatate, asa cum sunt si cabinetele medicilor de familie, sunt finantate din acelasi FNUASS, este discriminatoriu ca finantarea unitatilor sanitare de stat sa permita un nivel de salarizare decent pentru personalul medico-sanitar angajat, iar finantarea asistentei medicale primare sa fie una de falimentare a cabinetelor de medicina de familie.
Sustinem, in acest sens, revendicarile colegilor din cadrul Federatiei Sanitas, deoarece ele scot in evidenta necesitatea unui proiect echitabil de finantare si de recompensare a intregii resurse umane din sanatate.
In ultimii ani, asistenta medicala primara, parte a sistemului public de sanatate, a fost si este sever discriminata, iar tinerii medici nu vor sa mai aleaga medicina de familie ca specialitate la rezidentiat, ceea ce determina cresterea varstei medii a medicilor de familie si o acoperire deficitara a localitatilor din rural.
Pentru a ne putea face un plan de viitor si pentru a decide daca vom mai putea lucra ca medici de familie in Romania, dorim sa primim raspuns la urmatoarele intrebari:
Care este motivul pentru care medicii si asistentii medicali din cabinetele de medicina de familie nu au aceleasi drepturi financiare ca si restul personalului medical din sistemul de asigurari sociale de sanatate?
Care este motivul pentru care aceaste categorii socio-profesionale sunt atat de grav discriminate?
Care este motivul pentru care reprezentantilor organizatiilor profesionale ale medicilor de familie nu li se respecta dreptul la negociere a contractului-cadru, conform prevederilor Codului Civil si ale Constitutiei?
Care este motivul pentru care in Romania se doreste falimentarea si desfiintarea cabinetelor de medicina de familie?
In politica de sanatate a guvernului actual se doreste un sistem de asigurari sociale de sanatate fara asistenta medicala primara? ”
Autor: Anca Rusen
9 Comentarii
Un motiv este acela ca medicii din asistenta medicala primara nu au un singur servici. Un exemplu.. medic de familie ce lucreaza la Colegiu dar si ca bugetar la crese sau la scolar dar si la tara..si la societate si..la primarie
Protestele sunt inutile în fața abuzurilor și a nedreptăților, fiind chiar îngăduință în săvârșirea lor. Singurul lucru care sperie și schimbă lucrurile este ruperea comuniunii adică demisia.
Cred ca este presiunea pliclinicilor, care vor sa puna mina pe aceasta finantare, asa cum este ea, gestionind apoi si incadrarea cu medici, asa cum vor ele,caci sistemul de stat,care,in prezent, controleaza”la singe” CMI-urile(structuri mici, slabe, vulnerabile si foarte expuse,oricum)nu realizeaza,probabil,cu cine va avea sa se confrunte:policlinicile,structuri foarete puternice si in ofensiva si care nu vor intirzia sa disloce o buna parte din tot ce exista acum,si medici si CNAS-uri si pacienti, in mod mai mult sau mai putin formalizat…Traim si vedem.
cauza principala a acestor discrepante este in primul rand contractul cadru,care practic anuleaza orice posibilitate reala de negociere cu casele de asigurari de sanatate judetene
Cred ca ar trebui ca acest memoriu ssa fie depus si la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii !!!
Sunt de acord cu acest mesaj catre ministerul sanatatii.
Se doreste desfintarea cabinetelor de medicina de familie de catre niste smecheri care au interesul de a castiga monopolul si controlul asupra asistentei medicale primare si subjugarea medicilor care vor devenii angajati ai unor firme private.
1. sistemul de asigurari de sanatate NU este axat pe pacient ci pe sistem.
2. medicii de familie sunt interfata sistem – populatie cu un impact major asupra deciziilor de vot.
3. se pregateste privatizarea “tiparnitelor de bilete de trimitere”; nu pentru ca i-ar interesa sanatatea populatiei ci doar pretul investigatiilor (sic!)
4. un sistem coerent de medicina primara induce o stare de normalitate, de predictibilitate in populatie;
5. un sistem disfunctional pompeaza doctori in sistemele de sanatate occidentale.
Perfect adevărat ceea ce spune doamna Doctor Mergeani!!! Nu le pasă de ce se petrece în cabinetul de medicină de familie, atât timp cât celor de la casa de asigurări de sănătate, salariul le este mai mare decât al medicilor de familie…