Modificarile propuse de CNAS la noul contract-cadru, atentat grav la rolul medicului de familie in sistem si la specialitatea de medicina de familie I
Modificarile propuse de CNAS la noul contract-cadru, atentat grav la rolul medicului de familie in sistem si la specialitatea de medicina de familie I
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/modificarile-propuse-de-cnas-la-noul-contract-cadru-atentat-grav-la-rolul-medicului-de-familie-in-sistem-si-la-specialitatea-de-medicina-de-familie-i/
CNAS a publicat pe site-ul sau propunerile pentru noul Contract-Cadru 2016-2017. Din nota de fundamentare se preconizeaza cateva schimbari majore fata de contractual actual:
I. Modificari privind modalitatea incheierii de contracte cu CNAS, accesul medicilor in sistemul de asigurari:
Fata de anul 2015 sunt propuse modificari prin care se urmareste stimularea concurentei si dezvoltarea unui mediu concurential care sa incurajeze performanta, precum si asigurarea cadrului legal pentru medici – tineri absolventi de a desfasura activitate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate. Astfel, medicii de familie pot incheia contract de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate indiferent de numarul persoanelor asigurate inscrise pe listele proprii si nu mai este prevazuta stabilirea unui numar necesar de medici de familie care sa intre in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate. [in prezent limita minima este de 800 persoane asigurate inscrise in mediul urban, iar in mediul rural se stabileste pe unitati administrativ-teritoriale/zone urbane de catre o comisie formata din reprezentanti ai caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, ai colegiilor teritoriale ale medicilor, ai patronatului judetean al medicilor de familie si ai asociatiei profesionale judetene a medicilor de familie; Comisia stabilea si numarul necesar de medici de familie ce puteau intra in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate] |
Este o noua incercare a CNAS de a scoate numarul minim de asigurati pentru a se incheia contracte. In primavara s-a propus acelasi lucru si nu s-a reusit. Acum se incearca din nou desi situatia de atunci nu s-a schimbat : necesarul de medici in zonele deficitare se mentine, sunt localitati, in special in oarsele mari unde este surplus de MF. De ce noi medicii de familie nu acceptam aceasta modificare? Din mai multe motive:
1. In toate statele unde functioneaa sistemul de asigurari, intrarea in sistem se face prin preluarea unui praxis – si la noi exista aceasta lege si ea trebuie respectata;
2. La momentul actual sunt peste 400 de localitati cu necesar de peste 500 de medici, deci, nu se pune problema ca nu exista locuri pentru ca tinerii medici sa nu aiba unde-si deschide un cabinet; Vedeti aici harta cu necesarul de medici realizata la inceputul anului 2015 https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z2j1wcWsmjxc.kzf7yQAEGKbg
3. Un cabinet pentru a putea functiona, in conditiile actuale de finantare, are nevoie de cel putin 1.000 asigurati pe lista, deci, limita de 800 asigurati se impune; daca se deschid cabinet cu cateva sute de asigurati, cum vor functiona, de unde bani? Medicii Isi vor decshide cabinet pentru ca ulterior sa fie preluate de Centre Medicale iar medicii vor devein angajati? 4. Exista precedente prin care MF isi predau listele acestor centre, medicii devin salariati si au intelegeri mai mult sau mai putin tacite cu administratorii acestor centre sa fie remunerati si in functie de numarul de trimiteri catre alt specialist si laborator, bineinteles din acelasi centru. In situatia asta, medicul de familie mai este medic de familie, isi mai indeplineste el rolul sau devine un functionar “scriitor” de bilete??? 5. Nu exista o motivatie reala pentru a scoate acest numar minim: nu asa se face concurenta, medicii tineri au locuri libere unde-si pot dechide cabinet. Credem ca in spatele acestei modificari stau de fapt interesele Centrelor Medicale care au nevoie de medicii de familie ca verigi in lantul capusarii banilor din sanatate.
II. Ca o consecinta a punctului 1:
– au fost eliminate prevederile referitoare la numarul optim de 1.800 de persoane inscrise pe lista unui medic de familie; |
Numarul optim de 1.800 de asigurati pe lista reprezinta numarul rezultat din impartirea populatiei la numarul de medici de familie. Nu este cee ace se spunea ca repreinta optimul unei liste pentru asigurarea calitatii actului medical. Pentru calitate este nevoie de o lista mai mica de 1.200-1.500 asigurati. Dar trebuia scos acest optim pentru ca era in contradictie cu punctul 1.
– au fost eliminate reglementarile privind comisia formata din reprezentanti ai caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, ai colegiilor teritoriale ale medicilor, ai patronatului judetean al medicilor de familie si ai asociatiei profesionale judetene a medicilor de familie; – urmare a desfiintarii comisiei mai sus mentionate, stabilirea zonelor/localitatilor deficitare din punctul de vedere al existentei medicilor de familie se face de catre reprezentantii casei de asigurari de sanatate si ai directiei de sanatate publica; |
Cu alte cuvinte au fost desfiintate Comisiile, asa zis, paritare din care faceau parte si cate un reprezentant al Colegiului Medicilor, Societatii de medicina de familie si al Patronatului medicilor de familie. De ce? Pentru ca acesti reprezentanti, desi prin votul lor erau in minoritate, puteau macar prin argumentele pe care le aduceau sa exprime punctul de vedere al MF si chiar sa schimbe votul. Este o incalcare grava a dreptului la exprimare din partea unei parti importante contractuale: furnizorii de servicii. De ce? Pentru control total al CNAS?
– medicul de familie nou-venit intr-o localitate care incheie conventie de furnizare de servicii medicale, pentru o perioada de 3 luni (perioada considerata necesara pentru intocmirea listei), la sfarsitul celor 3 luni incheie contract de furnizare de servicii medicale pentru lista pe care si-a constituit-o pana la data incheierii contractului; |
In contractual actual un medic care vrea sa intre in contract cu CJAS incheie o conventie pe o periaoada de 3 luni care se mai poate prelungi pe inca 3 luni pana cand medicul isi face lista de 800 inscrisi in urban sau mai putin, in functie de cat a stabilit Comisia, in rural. Daca se renunta la acest minim, se poate incheia contract direct dupa 3 luni, fara alta prelungire. Daca tot au scos minimul de asigurati, de ce mai lasa 3 luni pe conventie? Sa aiba timp “medicul tanar” sa-si perfecteze actele cu “angajatorul” si sa castige si el ceva???
I se ia medicului de familie rolul de decizie in actul medical si este transformat intr-un birocrat, scriitor de bilete de trimitere
Citeste si Contractul-cadru 2016-2017 – Dezbatere Online!
In acest topic sunt invitati toti medicii de familie din Romania, cu cont pe platforma www.formaremedicala.ro sa-si exprime propunerile si parerile in legatura cu Proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2016 – 2017.
Autor: Catalin Petrencic
16 Comentarii
Dragi colegi,eu cred ca ar fi foarte corect sa fie platit actul medical,la cabinet, la domiciliu,nu conteaza; numarul serviciilor medicale depinde de solicitari,in acest fel s-ar regla si un numar optim de pacienti la fiecare cabinet.Ar trebui sa se tina cont si de bolnavii cronici ,care sunt mari consumatori de servicii medicale.In UE exista modele clare,curate doar trebuie sa vrem sa lucram asa.
Stimate D-nule Dr. Catalin Petrencic, nu cred principalul motiv este faptul ca va ingrijoreaza dificultatile de lansare a unui medic tanar ci frica de concurenta, faptul ca lista se micsoreaza si venitul scade. Daca ar fi serviciile mai bine platite nu s-ar mai supara nici un medic ca s-au retras pacienti, si fiecare ar avea o lista convenabila de care se poate ocupa mult mai bine, la aceleasi venituri!
Lista o dau/fac asiguratii. Ei sunt cei care decid pe ce lista sa se inscrie, sa stea. Concurenta tocmai in asta consta: esti bun oamenii vin la tine. Nu esti bun, pleaca. Nimeni nu tine cu forta pe cineva pe liste. Peronal, n-am nici o teama, nu mi-e frica de concurenta ci, din contra, ma stimuleaza. Am avut oameni care au plecat, altii care au venit, lista este relativ constanta. La 50 de ani am luat-o de la inceput: mi-am facut cabinet nou. Mi-am permis pentru ca am avut garantia listei. Cei tineri pot si ei sa o ia de la inceput: daca n-au bani, se angajeaza cativa ani la un medic care se pensioneaza, castiga increderea asiguratilor si apoi cumpara praxisul. Este o solutie sigura ca vor ramane cu asiguratii pe lista. Nu singura. Dar sa deschizi cabinet in contract cu CAS avand 20-100-200 asigurati, sub nici o forma nu este o solutie pentru ca, ca medic independent nu supravietuiesti nici o luna. MF este si trebuie sa fie, sa ramana independent, nu angajatul lanturilor care aduc profit unora dar in nici un caz pacientilor sau MF.
Pentru localitatile cu numar mic de locuitori sau greu accesibile s-ar putea stimula medicii tineri prin acordarea unor venituri de 3 ori salariul unui specialist din spital dar perioada de angajare sa fie maxim 5 ani.Astfel dupa cei 5 ani tanarul dr sa poata cumpara un praxis la oras, sau intr-o zona convenabila intemeierii unei familii si scolarizarii copiilor si sa nu aiba sentimentul exilarii.Credeti-ma ca stiind ca stai un timp limitat ,oriunde ti se va parea mai usor.
Stela Rogojan,Cluj
Cum ar fi sa se prezinte la specialistii din policlinici fara bilete de trimitere??? La liber…cum vor “muschii lor”…Ca romanii se pricep la medicina din “fasa”-genetic. Sa fie policlinicile un al 2-lea UPU! Ca doar toti au nevoie de cate 1 specialist – altul decat MF!!!!!!!!!!
Unde in lume mai exista prag minim de pacienti inscrisi? Peste tot exista o limita maxima dar nu minima. Cu cat ai mai multi pacienti cu atat mai aglomerat esti ca medic. Daca ai peste 1500 SIGUR nu poti sa prestezi servicii de calitate iar cozile de la usa cabinetului devin ceva foarte firesc…
Am inteles ca trimiterile pt.ex specialitate si investigatii paraclinice nu vor mai fi considerate servicii pt plata,dar domnilor eu trimit bolnavii pt ex. de specialitate sau investgatii paraclinice numai in urma unui examen clinic ;vreti sa nu ne mai platiti mult mai multe servicii decat pana acum dacand cu implmentarea cardului intr-un sistem care nu functioneaza?!!!
BUNA ZIUA;
VAD CA PROBLEMA PRINCIPALA A MEDICILOR TITULARI ESTE PRAGUL DE 800 PERSOANE;DOMNULE DOCTOR SEF DE PATRONAT DAR DE PUNCTUL DE 3,5 RON DE CE NU FACETI SCANDAL CA E MAI MIC DECIT ACUM 7 ANI;SPUNETI CA ASA E IN STRAINATATE -VA INTREB CITI ANI ATI LUCRAT IN TARI UE CA SA AVETI ASEMENEA EXPERTIZA?
EU AM LUCRAT 6 ANI SI AM VENIT IN ROMANIA ,AM INVESTIT INTR-UN CABINET NOU,CU TOATE DOTARILE NORMALE PTR MEDICINA DE FAMILIE,IAR CASA DE ASIGURARI MI-A SUSPENDAT CONTRACTUL CA AM 750 PACIENTI;NU AM VRUT S CUMPAR CU 3-5 EURO PACIENTI SAU PRAXIS CU 35000 EURO;ACESTI BANI I-AM DAT IN ECOGRAF,ANALIZOARE DE BIOCHIMIE SI HEMATOLOGIE ECG ,HOLTER CA SA FAC MEDICINA MODERNA IN ROMANIA.CRED CA TREBUIE SA VA FOCALIZATI IN SENSUL CRESTERII VENITURILOR PE PUNCT ,CAPITATIE ,SERVICII,SA SCAPAM DE “ORDINE URGENTE”ALE DIR SANITARE SI DE STATUTUL DE MILOGI PE CARE CASELE DE ASIGURARI LE PRACTICA CU NOI,SA REDUCEM NUMARUL DE RAPORTARI ;DACA UN CABINET AR AVEA 500 OAMENI DAR PUNCTUL AR FI 15 RON PE SERVICII SI 10 RON/CAPITA CRED CA SE INTRETINE DESTUL DE NORMAL-AICI SINDICATUL/PATRONATUL MF TREBUIE SA ACTIONEZE IN GRUP.
Bugetul si valoarea punctului nu sunt “tema zilei”. Acum se discuta contractul iar contractul nu se ocupa de buget, puncte. Cat priveste situatia d-voastra, tot ce pot sa va spun este faptul ca la investitiile pe care le-ati facut – si va felicit – sigur nu ati fi putut sa va sustineti cabinetul cu 750 asigurati pe lista. Singura solutie ar fi fost sa veniti cu bani de acasa pentru ca, cu varianta sa va vindeti “cabinetul” unui lant, nu ati fi avut nici o sansa cu ceea ce detineti. Ei v-ar fi cumparat nu pentru echo, analizor sau ekg – medicina moderna – ci pentru a trimite mai departe la cardiologii, echografistii si laboratoarele lor, d-voastra neputand fi platit pentru asa ceva
eu cind am nevoie sa-mi restring cheltuielile renunt la cele mici,asa fac economie.Probabil ca si sefii din sanatate gindesc la fel medicina de familie ieftina de aici ies economiile
Trebuie mentinut numarul minim asigurati/MF.Trebuie luptat pentru valori cel putin 150% mai mari la PC si PS date fiind pierderile de puncte prin introducerea Cardului si disfunctionalitatea sistemului informatic!Dr.Paraschivescu-Roman
Va este frica de concurenta!
Un medic tanar caruia i s-a inchis cabinetul pentru ca nu avea 800 de pacienti pe lista.
Si ce venit avea cabinetul cu cei sub 800 inscrisi? Ati fi putut sa-l mentineti? Cati bani v-ar fi ramas dupa ce ati fi platit toate cheltuielile de functionare?
Pai de ce nu ar fi putut sa mentina cabinetul cu 800 de pacienti? Nu pentru ca serviciile medicale sunt prost platite? Nu pentru ca valoarea punctului e prea mica? Daca tot ati facut comparatie cu alte tari civilizate, acolo o consultatie la MF costa in jur de 25 de euro. Iar in ce priveste cumpararea praxisului, cred ca Germania a ramas singura tara unde se mai practica acest lucru si unde medicii de familie sunt intr-un nr mare angajati la clinici private, unde singura diferenta este ca nu mai au si rol de manager in rest actul lor medical este la fel de calitativ ca la cei cu cabinete private. (pt 4000 de euro nu as avea nici o problema sa fiu si eu angajata la o clinica…).Desi am fost nevoita sa cumpar un praxis in mediul rural, eu sustin desfiintarea comisiilor si aprobarea infiintarii de cabinete noi, in loc sa cumparam o lista mai bine investim in aparatura. Sunt medici la oras care au 3000 de pacienti, nu stiu cum fac fata si cum pot acorda servicii preventive acestora. Daca nu s-ar mai stimula capitatia, ci serviciile, nu ar mai exista lupta prosteasca pt cantitate ci pentru calitate!
Trebuie luptat pentru mentinerea(sau intarirea) demnitatii medicului de familie. Biletele de trimitere se elibereaza ca urmare a unui act medical propriu, cand medicul de familie considera ca este nevoie de ivestigatii suplimentare sau de opinia unui coleg specialist .
Dragi colegi,eu cred ca ar trebui, in primul rand,sa se limiteze nr. maxim de pacienti la un medic de familie la cel mult 1500 de pacienti,caci peste acest nr. nu se mai face medicina de calitate(chestia ca medicii cu multi pacienti pot sa-si angajeze alt medic nu mi se pare corecta nici din perspectiva pacientului, care opteaza pentru un anumit medic de familie si nu ca sa fie consultat si tratat de un medic angajat, si nici din perspectiva medicului angajat care,in mod sigur, ar prefera sa aiba propria lista de pacienti.Si in acest mod s-ar face loc in sistem si pentru multi alti medici.Cit despre limitarea nr. minim de pacienti,eu cred ca un medic bine pregatit se poate descurca si cu un numar mai mic de pacienti,sa zicem 500-600, cu conditia sa ofere si alte servicii medicale(ekg,echografii,etc.)in baza contractului cu CASA DE ASIG. dar si in sistem privat.Cat despre clinicile private(mai bine spus policlinici private),acestea au aparut ca ciupercile dupa ploaie si capuseaza bugetele Caselor de asigurari mai ceva ca lipitorile,unele avand deja medici de familie angajati care au inceput sa ne ia pacientii (ademenindu-i cu tot felul de oferte de servicii medicale gratuite, care pana la urma se dovedesc ca nu sant nici pe departe gratuite, ci dimpotriva)Aceste clinici practica un mecanism de suveica,adica un pacient intrat acolo este trimis pe la mai multe cabinete de specialitate(ex:urologul recomanda ex. ofta, sau orl,sau pneumo, sau oftalmologul rec. ex.pneumo. sau urologic,etc.-nu-i asa ca e hilar?-,sau li se recomanda pacientilor analize de laborator sau investigatii paraclinice contra cost,deci pe bani,si care nu sunt neaparat necesare in vederea unui tratament.Nu mai spun ca ,bietii pacienti, cand scapa din acest periplu pe la atatea cabinete ,se trezesc cu banii dati, dar nu neaparat mai bine diagnosticati sau mai bine tratati,si, de obicei,tot la medicul de familie se intorc(daca nu trec la cel al clinicii respective),pentru lamuriri si pentru tratament.In concluzie,cred ca legea care a permis infiintarea acestor a fost o mare greseala, pentru ca astfel se sifoneaza bani grei din bugetele, si asa limitate,ale Caselor de asigurari de sanatate.Iar despre biletele de trimitere doar un lucru:medicul de familie nu este contopist sau dispecer,ca sa elibereze un BT trebuie sa faca o consultatie,deci munca lui trebuie platita, ca doar nu suntem sclavii nimanui, sa ni se tot puna sarcini in carca fara sa fim platiti.Sa se termine odata cu bataia de joc si subminarea medicilor de familie, ca doar asiguram cea mai mare parte a asistentei medicale din aceasta tara.