Proiect de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania
Proiect de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/proiect-de-lege-privind-organizarea-si-functionarea-sistemului-de-sanatate-din-romania/
Incepad cu 4 iulie a.c. pe site-ul Ministerului Sanatatii se afla postat noul proiect de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania.Reglementarile propuse de noul proiect vizeaza reorganizarea sistemului de asigurari de sanatate, organizarea si functionarea spitalelor, precum si cresterea controlului calitatii servicii si cresterea rolului Ministerului Sanatatii in monitorizarea si controlul politicilor de sanatate.
De asemenea, proiectul legislativ vizeaza cresterea bazei de colectare a contributiilor de asigurari de sanatate si sa asigure utilizarea eficienta a resurselor financiare, in vederea crearii unui sistem sanitar echilibrat si adaptat nevoilor pacientului. “Aveam nevoie de aceasta lege. In prezent, sistemul sanitar este centralizat si hiperreglementat. Un asemenea sistem necesita un control puternic, ceea ce lipseste. Lipsa acestui control induce un comportament incorect in sistem care este resimtit atat de personalul medical, cat si de catre populatie. De asemenea, sistemul acuza monopolul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si lipsa de transparenta a acestei institutii, dar si monopolul Ministerului Finantelor Publice in colectarea si alocarea fondurilor catre Sanatate. Nu in ultimul rand, nemultumirea a crescut in randul populatiei pentru serviciile medicale, la fel ca si nemultumirea cadrelor medicale din sistem”, a declarat dr. Vasile Cepoi, ministrul Sanatatii.
Conform specialistilor care au elaborat acest proiect legislativ, noua lege raspunde cerintelor populatiei,prevede desfiintarea monopolului CNAS si ofera autonomie in conducerea si in administrarea Fondului national de asigurari obligatorii de sanatate (independenta FNUASS prin scoaterea fondului de la bugetul consolidat).Totodata, asiguratii vor avea controlul utilizarii fondurilor din sanatate si vor putea incheia si asigurari facultative.
Noua lege vizeaza reorganizarea sistemului de asigurari, dupa cum urmeaza:
Asigurarile obligatorii de sanatate
• Asigurarile obligatorii de sanatate vor reprezenta sistemul principal de finantare a serviciilor de sanatate, aceastea putand fi incheiate la o societate de asigurari sau la o societate muuala de asigurari.
Contributia la Sanatate ramane aceeasi
• Contributia este aceeasi ca si pana acum, nu se modifica, iar asiguratii vor plati in continuare contributia la Fondul National de Asigurari Obligatorii de Sanatate.
Persoanele scutite de la plata contributiei
• Persoanele care beneficiaza de asigurare de sanatate fara plata contributiei la asigurarile obligatorii de sanatate vor fi copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la varsta de18 ani si pana la 26 de ani numai daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu pana la inceperea anului universitar dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca; tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de provin din sistemul de protecţie a copilului şi nu realizeaza venituri din munca sau nu sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile şi completarile ulterioare.
Sistemul de asigurari va fi structurat pe pachete de servicii
• Contributia va asigura accesul asiguratului la pachetul de serviciide sanatate de baza (PSSB)
• Chiar daca nu esti asigurat, dar esti cetatean roman, cetatean strain, sau apatrid care ai drept de lunga sedere sau ai domiciliu in Romania, ai dreptul la pachetul minimal de servicii de sanatate (PMSS) care cuprinde servicii de sanatate finantate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sanatatii, inclusiv pentru urgentele medico –chirurgicale
• Mai exista un tip de pachet de servicii, cel social de servicii de sanatate(PSSS), care se va acorda asiguratilor cu venituri mici si persoanelor asistate social, pentru servicii de sanatate cu risc functional/vital altele decat cele din pachetul de baza, decontate de la bugetul de stat
Asigurari facultative de sanatate
• Persoanele care vor beneficia de pachetul de servicii de sanatate de baza ar putea opta, suplimentar,pentru un pachet de asigurari facultativede sanatate care reprezinta un sistem facultativ prin care un asigurator constituie un fond de asigurare, prin contributia unui numar de asigurati expusi la producerea riscului de imbolnavire, care nu este acoperit de asigurarile obligatorii.
• Pentru serviciile de sanatate de tip complementar se suporta total sau partial contributia personala a asiguratilor pentru unele servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale din pachetul de servicii de sanatate de baza.
• Pentru serviciile de sanatate de tip suplimentar se suporta total sau partial plata pentru orice tip de servicii necuprinse in pachetul de servicii de sanatate de baza, optiunea pentru un anumit personal medical, solicitarea unei a doua opinii medicale, conditii hoteliere superioare, alte servicii de sanatate specificate in contractul de asigurare facultativa.
Cetatenii isi aleg asiguratorul si furnizorii de servicii medicale
• Printre principiile noii legislatii se numara alegerea libera si informata de catre asigurati atat a asiguratorului, cat si a furnizorilor de servicii de sanatate autorizati. Asiguratul isi alege furnizorii de pe lista asiguratorului
Societati de asigurare si societati mutuale de asigurare
• Casele de asigurari de sanatate se vor transforma in societati mutuale de asigurari de sanatate. Fiecare asigurat se inscrie intr-o astfel de asociatie, la alegere. Cele 42 case se vor transfera in 8-10 societati mutual de asigurari, astfelincat, incepand de anul viitor cetatenii sa poata sa inscrie adeziunile
• Casa Nationala de Asigurari de Sanatate se va transforma in Autoritatea Nationala de Reglementare a Asigurarilor Obligatorii de Sanatate (ANRAOS)
• Asiguratul se poate inscrie fie la o societate mutual de asigurari de sanatate, fie la un asigurator privat. Pachetul de servicii de baza urmeaza asiguratul fie la asiguratorul privat, fie la societatea mutual.
FNUASS va fi independent
• Colectarea contributiilor se face de catre Ministerul Finantelor Publice, prin intermediul ANAF, intr-un cont distinct deschis pe seama ANRAOS, in conditiile legii.
• Ministerul Finantelor Publice transmite, lunar, ANRAOS si publica pe website-ul propriu informatiile cu privire la contul curent si despre soldul final al fiecarei luni sau despre toate rulajele si tranzactiile care au avut loc in contul curent in luna respectiva
• Fondul national de asigurari obligatorii de sanatate este gestionat si se repartizeaza de catre ANRAOS asiguratorilor de sanatate.
Co-plata
• Coplata – suma fixa care reprezinta plata contributiei banesti a asiguratului pentru a putea beneficia de serviciile de sanatate din pachetul de servicii de sanatate de baza din cadrul sistemului de asigurari obligatorii de sanatate, incasata suplimentar de catre furnizor fata de suma decontata din fond.
• Urmatoarele categorii de asigurati sunt scutite de la coplata, dupa cum urmeaza:
a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii intre 18 ani si 26 de ani, daca sunt elevi, absolventi de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenicii sau studentii, daca nu realizeaza venituri din munca;
b) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate ale Ministerului Sanatatii, pentru serviciile medicale aferente bolii de baza respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
c) pensionarii cu venituri numai din pensii de pana la 740 lei/luna.
d) femeile insarcinate si lauzele, pentru servicii de sanatate in legatura cu sarcina si lauzia.
Reorganizarea spitalelor
Spitalele vor fi organizate in unitati nebugetare si vor avea libertatea sa faca angajari si sa ofere salarii in functie de competent.
• Spitalele pot fi publice, private si publice cu structuri in care se desfasoara activitate private.
• Aceste unitati vor avea obligatia sa acorde primul ajutor de urgenta medical, in functie de competenta, oricarei persoane care se prezinta in unitate.
• Spitalele publice se pot organiza ca institutii de sanatate, autonome financiar care nu se incadreaza in categoria institutiilor publice bugetare.
• Se vor pastra formele de organizare de tipul institut, spital universitar, spital clinic.
• Spitalele vor fi acreditate de catre Agentia Nationala de Management al Calitatii in Sanatate (ANMCS), care are in structura sa Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor.
• In structura spitalului public va functiona o unitate de management a calitatii.
Calitatea serviciilor
• Sistemul de asigurare a calitatii in sistemul de sanatate va fi coordonat de catre Agentia Nationala pentru Managementul Calitatii in Sanatate (ANMCS) si va functiona in baza strategiei nationale pentru asigurarea calitatii serviciilor de sanatate si a strategiei nationale informatice in sanatate.ANMCS se va infiinta, prin reorganizarea Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor (CoNAS), care se desfiinteaza.
• Sistemul de asigurare a calitatii in sistemul de sanatate va avea rolul de a mentine si creste continuu calitatea serviciilor de sanatate si satisfactia pacientului legata de aceasta, si de a eficientiza cheltuirea fondurilor in sistemul de sanatate.
Pentru a vizualiza intregul proiect legislativ click aici.
Articol realizat de: Echipa de redactie FormareMedicala.ro
Autor: Dorina Pirau
0 Comentarii