Raport: Cat de multumiti au fost pacientii romani de spitalele publice in 2017
Raport: Cat de multumiti au fost pacientii romani de spitalele publice in 2017
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/raport-cat-de-multumiti-au-fost-pacientii-romani-de-spitalele-publice-in-2017/
Satisfactia pacientilor cu privire la calitatea serviciilor medicale primite este unul dintre indicatorii importanti care arata performanta reala a unui spital. Pana la sfarsitul anului 2016, acest indicator era profund viciat in Romania prin modalitatea sa de colectare. Odata cu introducerea chestionarului electronic, rezultatele se apropie mai mult de realitate, scrie intr-un raport al Observatorului Roman de Sanatate.
Acest raport analizeaza cele 122.423 chestionare de satisfactie completate de pacientii romani la externare prin SMS si formular web, in perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018, prin intermediul mecanismului de feedback al Ministerului Sanatatii.
Potrivit raportului:
– Peste o cincime (proportia este calculata din numarul total de pacienti care au completat chestionarul de feedback. Pacientii care nu au completat chestionarul nu pot fi luati in calcul, dar dimensiunea esantionului – 122.423 chestionare – asigura relevanta statistica a rezultatelor) din pacientii internati sunt nemultumiti sau foarte nemultumiti de curatenia din spitale.
– 8 pacienti din 10 sunt multumiti sau foarte multumiti de activitatea si implicarea medicului care i-a ingrijit.
– Peste o cincime din pacientii internati au fost nevoiti sa isi cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii in perioada internarii in spital.
– Unui numar de 4.798 de pacienti li s-au solicitat bani sau atentii de catre personalul medical (3,92% din totalul pacientilor care au raspuns chestionarului).
– 21% din spitale arata zero interes pentru parerea pacientilor. In cazul acestora nu a fost completat nici macar un chestionar de satisfactie.
In raportul Observatorului Roman de Sanatate s-a intocmit si un top al spitalelor privind transparenta:
1. Institutul de Boli Infectioase Matei Bals Bucuresti 28,2%
2. Spitalul Clinic de Boli Infectioase Cluj-Napoca 26,8%
3. Spitalul Clinic Coltea Bucuresti 20,4%
4. Spitalul Clinic Victor Babes Bucuresti 18,9%
5. Institutul de Boli Cardiovasculare „G. I. M. Georgescu” Iasi 16,6%
De asemenea, Observatorul Roman de Sanatate a analizat cele 122.423 de chestionare de satisfactie completate de pacientii romani in perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018.
“ Am decis sa scoatem in evidenta unitatile sanitare cu cele mai bune rezultate, evaluate pozitiv de pacienti din punct de vedere al serviciilor medicale si al curateniei. Este responsabilitatea autoritatilor sa analizeze aceste modele pozitive de spitale, sa reproduca bunele lor practici si sa le generalizeze in sistemul medical. Atragem atentia asupra faptului ca statul roman judeca si recompenseaza financiar performanta spitalelor publice in special din punct de vedere cantitativ (numarul si complexitatea cazurilor tratate), dar nu si calitativ (satisfactia pacientilor sau calitatea vietii dupa tratamentul in spital)”, scrie in raport.
Top spitale: Servicii medicale
1. Spitalul Clinic de Obstetrica-Ginecologie „Cuza Voda” Iasi 87,82%
2. Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca 86,85%
3. Spitalul Clinic de Obstetrica-Ginecologie „Dr. I. A. Sbarcea” Brasov 86,82%
4. Centrul Clinic de Boli Reumatismale Dr. Ion Stoia Bucuresti 86,8%
5. Spitalul Clinic de Obstetrica-Ginecologie Panait Sirbu Bucuresti 86,2%
6. Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila” Bucuresti 86,14%
7. Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. G. I. M. Georgescu” Iasi 85,95%
8. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures 85,82%
9. Institutul Regional de Gastroenterologie si Hepatologie Cluj-Napoca 85,77%
10. Institutul National de Endocrinologie C. I. Parhon Bucuresti 85,71%
Topul unitatilor sanitare in functie de procentul de pacienti multumiti si foarte multumiti de serviciile medicale oferite de spital (intrebarea nr. 1 din chestionarul de satisfactie). Media nationala: 79,81%.
Top spitale: Curatenie
1. Institutul Inimii „Niculae Stancioiu” Cluj-Napoca 92,27%
2. Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila” Bucuresti 91,63%
3. Spitalul Clinic de Urgente Oftalmologice Bucuresti 91,33%
4. Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca 91,19%
5. Institutul Regional de Oncologie Iasi 90,61%
6. Institutul National de Endocrinologie C. I. Parhon Bucuresti 89,37%
7. Centrul Clinic de Boli Reumatismale Dr. Ion Stoia Bucuresti 90,03%
8. Spitalul Clinic de Obstetrica-Ginecologie „Dr. I. A. Sbarcea” Brasov 89,29%
9. Institutul Regional de gastroenterologie si Hepatologie Cluj-Napoca 89,19%
10. Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca 89,18%
Topul unitatilor sanitare in functie de procentul de pacienti multumiti si foarte multumiti de curatenia din spitale (intrebarea nr. 3 din chestionarul de satisfactie). Media nationala: 78,27%.
Asa nu. Spitale pentru care parerea pacientului nu conteaza
Observatorul Roman de Sanatate a realizat topul rusinii – cele mai mari spitale pentru care parerea si satisfactia pacientilor nu conteaza (zero chestionare completate intr-un an). Intr-o epoca in care toti responsabilii din sistemul medical romanesc clameaza ca pun “pacientul in centrul sistemului”, dezinteresul fata de satisfactia pacientilor arata in cel mai bun caz neglijenta manageriala si, in cel mai rau caz, ipocrizie.
1. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Craiova
2. Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca Bucuresti
3. Spitalul Judetean de Urgenta Targu-Jiu
4. Spitalul Judetean de Urgenta Buzau
5. Spitalul Judetean Tulcea
6. Spitalul Municipal de Urgenta Roman
7. Spitalul Clinic CF Nr. 2 Bucuresti
8. Spitalul Municipal Sighetu Marmatiei
9. Spitalul Clinic de Recuperare Iasi
10. Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca
Cele mai mari spitale din Romania cu 0 chestionare completate in perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018.
“Este ingrijorator de mic numarul de spitale care introduc datele de contact ale pacientilor in platforma electronica a CNAS pentru ca pacientii sa primeasca prin SMS chestionarul de satisfactie. 21% din unitatile sanitare nu au introdus in sistem nici macar un pacient, iar 82% au introdus datele de contact pentru mai putin de 5% dintre pacientii externati”, mai scrie in raportul ORS.
Doar 64 de spitale au avut un numar suficient de chestionare completate pentru a obtine rezultate relevante statistic si au fost incluse in topurile pozitive din acest raport. 277 spitale nu au avut suficiente chestionare completate.
“Din cauza netransparentei si lipsei de implicare a managerilor, este imposibila masurarea statistic relevanta a satisfactiei pacientilor din aceste spitale. Raportul Observatorului Roman de Sanatate prezinta si solutiile care se impun pentru a rezolva sau imbunatati situatia actuala”, se mai arata conform sursei mentionate.
Raportul intergral al Observatorului Roman de Sanatate poate fi vazut, AICI.
Autor: Adriana Pavel
0 Comentarii