Raport privind situatia protejarii cetatenilor europeni fata de fumul de tutun
Raport privind situatia protejarii cetatenilor europeni fata de fumul de tutun
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/raport-privind-situatia-protejarii-cetatenilor-europeni-fata-de-fumul-de-tutun/
Romania a fost iar un exemplu negativ, ca tara care nu apara drepturile cetatenilor sai, mai exact dreptul la sanatate si la un loc de munca sanatos.
De aceasta data este vorba de lipsa protectiei adecvate fata de fumul de tutun prezent in spatiile publice inchise, Romania fiind una din cele 4 tari europene in care interdictia fumatului in locurile publice inchise fie nu exista fie nu este aplicata corespunzator.
Astfel, alaturi de Austria, Cehia si Slovacia, Romania ofera protectie limitata sau chiar deloc in ceea ce priveste fumatul pasiv, in principal din cauza unei legislatii ineficiente, limitate si prost pusa in aplicare, fapt datorat tot lipsei unei legislatii cuprinzatoare.
“Este inacceptabil ca inca sa existe atat de multe tari in Uniunea Europeana care nu reusesc sa isi protejeze tinerii si cetatenii de fumul de tutun. Experienta tarilor fruntase a dovedit ca legile privind controlul fumatului sunt eficiente, populare si necostisitoare”, a spus Florence Berteletti, Director al Smoke Free Partnership ( SFP), organizatia care a publicat marti, 14 aprilie 2015, la Bruxelles un raport ce identifica tarile cu cele mai bune si cele mai putin bune rezultate in termeni de legislatie privind combaterea fumatului pasiv.
“Spatiile in care nu se fumeaza sunt un element esential al oricarei politici nationale privind consumul de tutun. Acestea protejeaza nefumatorii de fumatul pasiv, ii incurajeaza pe fumatori sa se lase de fumat si totodata beneficiaza si de un mare sprijin in randul populatiei active. Fac apel pe aceasta cale catre toate statele membre pentru respectarea obligatiilor internationale in temeiul Conventiei cadru pentru controlul tutunului si a Recomandarii Consiliului din 2009 “, a declarat Vytenis Andriukaitis, Comisarul European pentru sanatate si siguranta alimentara.
Martin Seychell, director general adjunct pentru sanatate si siguranta alimentara la Comisia Europeana, a mentionat intr-un interviu oferit EU Observer : „Fumatul pasiv are efecte imediate asupra sistemului cardiovascular iar in timp cauzeaza boli de inima, cancer pulmonar si multe alte afectiuni. De aceea Comisia Europeana doreste ca legislatia nationala sa incurajeze oamenii sa opreasca fumatul si sa contribuie la “denormalizarea” lui.”
Eliminarea completa a fumului de tutun din toate spatiile inchise este singura cale reala pentru a proteja oamenii, fumatori sau nefumatori, de efectele toxice ale fumatului pasiv.
De aceea este necesara legislatia care interzice complet fumatul in toate spatiile publice inchise: „Exceptiile prin care fumatul este permis in locuri precum barurile mici complica aplicarea si intarirea legii. E clar ca o legislatie nationala care contine multe exceptii este mult mai greu de aplicat si, de aceea, tinde sa fie mult mai putin eficienta [pentru protectia cetatenilor]” a declarat Martin Seychell.
“Modelul spaniol” a promovat o abordare voluntara in ceea ce priveste introducerea restrictiilor privind consumul de tutun in spatiile publice, prin exceptia “celor 100 mp”: administratorul unui spatiu public de tipul restaurantelor, cafenelelor, barurilor, etc cu o suprafata mai mica de 100 mp (sau, in unele tari, de 40 mp) poate decide ca in localul respectiv sa se fumeze peste tot , adica “sa fie doar pentru fumatori”.
“Dupa ce << modelul spaniol>> s-a dovedit a fi extrem de ineficient, Spania s-a reorientat catre o abordare mai cuprinzatoare, si este acum printre tarile europene cu cele mai eficiente legislatii prind consumul de tutun”, a spus Dr. Sofia Ravara, coordonator al miscarii pentru controlul tutunului in Portugalia, despre vecinii tarii sale.
Dr. Magdalena Ciobanu, expert pentru controlul tutunului la Comisia Europeana, sumarizeaza situatia din Romania: „Dupa 7 ani in care Romania a aplicat „solutia spaniola”, esecul este rasunator: avem o legislatie total inaplicabila.
Desi se incearca responsabilizarea inspectorilor Ministerului Sanatatii si ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor pentru esecul aplicarii legii, toti nefumatorii (si chiar si unii fumatori!) stiu foarte bine ca fumul nu e un obiect solid si ca are “prostul obicei” de a se raspandi peste tot; oriunde este un „spatiu pentru fumat”, este si miros, si sursa de tuse, conjunctivita ori iritatie nazala, dar si motiv de dispute.
Dincolo de aspectele legale, morale, economice, fumatul pasiv este o cauza de boala si suferinta ce poate fi evitata fara nici un cost, fara nici un efort; doar printr-o lege corecta, completa, fara compromisuri. Orice compromis, orice „spatiu pentru fumat” inseamna o expunere la o otrava care te imbolnaveste si te omoara lent, dar sigur.”
Deloc surprinzator, consecintele pozitive ale interzicerii totale a fumatului in spatiile publice apar foarte repede: „Stim ca in cazul in care astfel de legi au fost puse in aplicare, a existat o reducere substantiala in ceea ce priveste cazurile de infarct miocardic acut”, a declarat Susanne Løgstrup, din Reteaua Europeana a Inimii, cu ocazia lansarii raportului.
Mai mult, predictiile negative ale industriei nu s-au materializat: studii independente au demonstrat ca legile pentru un mediu fara fum de tutun au avut un efect neutru sau chiar pozitiv asupra mediului de afaceri .
Concluzia jurnalistilor EU Observer: „Fumatorii care sufera dupa „tigara de dupa masa de la restaurant” ar dori sa fie „in fruntea bucatelor” in Austria, Cehia, Grecia, Romania sau Slovacia, tari in care interzicerea fumatului fie nu exista, fie nu e implementata.”
0 Comentarii