Rectificare bugetara
Rectificare bugetara
Citeste mai mult: https://www.formaremedicala.ro/rectificare-bugetara/
In fiecare an cand incep discutiile si negocierile cu reprezentantii Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si a Ministerului Sanatatii pe tema contractului –cadru si a normelor de aplicare ale acestora, cand vine vorba de valoarea punctelor per capita si per serviciu, reprezentantii celor doua institutii inchid discutia sec cu “bugetul pe anul respectiv deja a fost votat si nu se mai poate face nimic”.
Se afirma acest lucru de parca bugetul statului ar fi o axioma, care sub nicio forma nu se mai poate modifica si trebuie acceptata in forma votata fara nicio posibilitate de modificare.
Sa vedem care este realitatea si ce spune legea finantelor publice.
Aceasta lege la art. 6 prevede posibilitatea modificarii bugetului deja aprobat si publicat in M.O. , prin rectificare bugetara, precum si termenul pana cand se poate aplica o astfel de rectificare.
Art. 6 – Legea Finantelor Publice.
Legile bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30 noiembrie.
Art. 17. – (1) Parlamentul adopta legile bugetare anuale si legile de rectificare, elaborate de Guvern.
Fondul asigurarilor sociale de sanatate este un fond special si ca atare propunerea pentru rectificare bugetara trebuie sa vina din partea principalului ordonator de credit raspunzator de gestionarea acelui fond, adica CNAS.
Art. 78. – (1) Bugetele fondurilor speciale aprobate prin legi speciale, care se constituie si se administreaza in afara bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat, sunt: bugetul Fondului pentru asigurarile sociale de sanatate si bugetul asigurarilor de somaj. Aceste bugete se aproba ca anexa la legea bugetului de stat si, respectiv, la legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Proiectele acestor bugete se elaboreaza de catre Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite responsabili cu gestionarea bugetelor respective.
Deci presedintele CNAS are dreptul dar si obligatia sa solicite rectificare bugetara pentru sistemul de asigurari de sanatate ori de cite ori buna functionare a sistemului o impune, are dreptul si obligatia sa propuna proiecte de bugete realiste , care intradevar sa fie garantul unei bune functionari a sistemului se asigurari de sanatate.
Autor: Soós Szabó Klára
0 Comentarii